Във втория модул на националното външно оценяване не са включени неща, които не са изучавани в училище, а просто са с по-висока трудност. Това увери пред БНР директорът на Дирекция „Образователни програми и образователно съдържание" в просветното министерство Евгения Костадинова. Тя обясни, че този модул е по желание и целта му е да се даде възможност за класиране на учениците в държавните и общински гимназии.

В първия модул на външното оценяване децата също не са били изправени пред задачи или казуси, които не са учили в училище, увери още Костадинова.

Припомняме, вчера МОН представи резултатите от Националното външно оценяване след 4-и и 7-и клас. Те показаха, че тазгодишните седмокласници са се представили доста зле. Близо 15 000 са двойките при първия модул по математика. При втория модул двойките са 2054. Причина за разликата в броя на слабите оценки при първия и при втория модул се дължи на факта, че „провалилите" се на първия, не участват в допълнителния модул.

Евгения Костадинова е категорична, че националното външно оценяване са изпити, а не матури. Целта им е да се измери доколко са постигнати заложените в учебната програма за седми клас резултати. Седмокласниците се явяват на изпит по български език, математика и още три културно-образователни области - природни науки, обществени науки и чужд език.

По думите на Костадинова, националното външно оценяване се провежда по всички основни ключови предмети, изучавани в седми клас. По този начин експертите от просветното министерство добиват представа доколко е адекватно заложеното в учебната програма.

Целта на обучението не е детето да се подготви за един изпит, а за живота, за да има устойчиви знания, смята Евгения Костадинова.

Тя коментира, че националното външно оценяване е показало, че често основните придобити знания в пети и шести клас като дроби, проценти, част от число по математика, в седми вече са добре забравени. Според нея целта не е просто тези неща да бъдат назубрени и след това забравени, а да могат да се прилагат в живота.

Експертката смята, че именно това е основният недостатък на родната образователна система - подходът към ученето е заради самото учене, а не за да може това да се прилага и по-късно в живота. По нейното мнение една от причините за този недостатък е желанието на родителите децата им непременно да имат високи оценки. Това от своя страна водело до бележкарство, коментира още Костадинова.