Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъдиха реформи в образованието, съобщиха на сайта на АОБР.

Във фокуса на разговора са били потребностите на пазара на труда и свързаните с това промени на план-приема, учебните планове и програми.

Представителите на организациите на работодателите посочиха, че в последните години се наблюдават огромни дефицити в образователната система. За последните пет години броят на учениците, получаващи диплома за средно образование, е спаднал с 25%, а тези, които избират професионално образование - с над една трета. Над половината деветокласници са функционално неграмотни според последните международни оценки.

Дуалното обучение обхваща само 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г.

Дуалното обучение обхваща само 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г.

Това сочи доклад на ИПИ

АОБР изтъква, че въпреки усилията за адаптиране на образователните програми към нуждите на бизнеса, системата остава недостатъчно гъвкава, а финансирането според принципа "парите следват ученика" не стимулира качеството. Представителите на национално признатите работодателски организации подчертаха необходимостта от стратегическо преосмисляне на държавния план-прием както във висшите училища, така и в средното професионално образование.

Красимир Вълчев е посочил, че за МОН най-важната и неотложна реформа е промяната на учебните планове и програми в средното образование. Те трябва да бъдат по-гъвкави и динамични, по думите му. "По отношение на висшето образование ще работим за допълнително насърчаване на висшите училища за увеличаване на изискванията за прием на студенти и приемане на повече млади хора в технически специалности. Ще предложа експертно и политическо обединение около тези и още няколко реформи и политики, които считам за основополагащи за българското образование", заяви още Вълев.

АОБР категорично подкрепи министъра на образованието за намеренията му за актуализиране на учебните програми с акцент върху уменията, увеличаването на професионалните паралелки за сметка на езиковите в неезиковите гимназии, поетапното въвеждане на задължителна матура по математика, разширяване на участието на МСП в дуална форма на обучение на учениците от професионалните гимназии, насърчаване на висшите училища да обявяват кандидатстване с математика, физика и химия, както и повишаване на изискванията за завършване на висше образование.

Участниците в срещата са се обединили около още няколко основни тези - обвързване на финансовите стимули с постигане на определени резултати, увеличаване на броя учебни дни в средното образование и активно участие на бизнеса в разработването на учебни програми и съдържание, за да се гарантира, че завършващите са подготвени за реалните изисквания на индустрията.

Сред другите теми, които бяха обсъдени, бяха нуждата от популяризиране на професионалното образование, бързото сформиране на Национален съвет по уменията, увеличаване на средствата в бюджета за ученически и студентски стажове, стипендиите за ключови специалности да бъдат два пъти по-високи от останалите, разширяване на възможностите за провеждане на стажове в реална работна среда след навършване на 14 г. и др.

Красимир Вълчев обещава по-високи учителски заплати с 15% от март

Красимир Вълчев обещава по-високи учителски заплати с 15% от март

Той каза, че има уверения за бюджета