Дуалното обучение засяга едва 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г. Такъв извод прави Институтът за пазарна икономика (ИПИ) в своя доклад за това отговаря ли професионалното образование на нуждите на пазара за труда.

От ИПИ отчита, че професионалното образование не изпълнява основната си цел да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри, а образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава. В същото време данните от доклада на ИПИ показват, че професионалното образование има ключова роля на трудовия пазар.

Основните заключения от проведеното изследване са следните:

  • Хората с придобита професионална квалификация представляват 1/3 от работната сила.
  • Професионалната квалификация е пряко свързана с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица.
  • През учебната 2024/2025 г. в професионалното образование има 36 129 места в общо 142 професии.
  • Приемът в професионалното образование представлява 59% от общия прием в средното образование. Докато в областите Шумен, Кърджали и столицата приемът в професионалното образование е под 50%, в Монтана и Враца той достига над 70%.
  • Най-много са учениците в направленията Техника, Информатика и Услуги за личността - основно в професиите Техник на транспортна техника, Икономист-информатик, Готвач, Ресторантьор.
  • Дуалното обучение засяга едва 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г.
  • През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора.
  • За 15 от 20-те професии, за които са заявени най-големи потребности, професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри.
  • Бизнесът търси строители и шивачи, а професионалното образование предлага ресторантьори и икономисти.
  • Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години.

От тези заключения ИПИ прави и следните препоръки:

  • Въвеждане на задължение за проследяване на приложението на придобитата професионална квалификация от завършилите.
  • Задължение за намаляване на приема за професии, за които няма търсене на пазара на труда и съответно - увеличение за професии, които се търсят от работодателите.
  • Въвеждане на по-широко отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение.
  • Улесняването на възможностите за трансфер между специалности и професионално ориентиране.
  • Олекотяване на регулациите върху дуалното обучение и разширяване на обхвата му.
За Вълчев, образователната система дава само знания, но не и умения

За Вълчев, образователната система дава само знания, но не и умения

Трябва да направим няколко реформи, които сме отлагали или не сме направили по най-добрия начин, каза той