България е в челната тройка на държавите с най-опитни учители на основата на продължителен стаж.
Страната ни е сред водещите и по отношение на завършилите магистърски програми учители, като според данни от международното изследване за преподаване и учене TALIS 64% от родните учители са завършили магистърски програми.

Този високообразован потенциал обаче не се възпроизвежда адекватно в образователната система, тъй като професията не е привлекателна. Липсват съгласуваност и приемственост между първоначалната професионална подготовка на педагогическите кадри и продължаващото им обучение и развитие.

Тенденцията е за трайно застаряване на педагогическия състав, отчете зам.-министър на образованието Мукадес Налбант по време на заседание на Обществения съвет по образование и наука.

Липсва координация между различните етапи на образование и продължаващо обучение при подготовката на учителите, не се приемат мерки за усъвършенстването на тази подготовка, а системата за кариерно развитие не мотивира достатъчно учители и възпитатели за по-добро качество на труд.

Решаването на тези и други проблеми е целта на проекта за Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри, която бе представена пред съвета от Налбант.

Стратегията предвижда комплекс от мерки за актуализирането на механизмите за оценяване и самооценяване, мерки и политики за педагогическите кадри, мерки за младите кадри и тяхното привличане и мотивиране и други.

Стратегическата цел е създаване на единна система за образование, обучение, квалификация и професионално развитие на педагогически кадри, която чрез усъвършенствана нормативна и институционална база да осигурява ресурси, да регламентира измерването ефекта от мерките, за да се гарантира повишаването на икономическия и социален статус и привликателността на професията.

Стратегията е с хоризонт 2020-та година и тепърва предстои широко обсъждане със синдикати и социални партньори. За 2014 година за нейното изпълнение са предвидени 2 млн. лв.