Сред най-устойчивите репери в организацията на времето за всички родители, ученици и учители у нас e датата 15-ти септември - началото на учебната година и край на лятната ваканция. Да се замислим обаче дали не е време да не изместим тази неизменна котва с няколко седмици по-рано - от това могат да спечелят само постиженията на учениците, които днес са на дъното на международните сравнителни изследвания. Това се посочва в бюлетина на Института за пазарна икономика.
Относно международния опит се отбелязва, че последното проучване на Eurydice, посветено на разпределението на ваканциите и учебното време към учебната 2023/24 сочи, че сред европейските държави няма ясна установена практика за стартирането на учебната година. При някои държави, като Финландия, Швеция и Дания, както и някои провинции на Германия, това се случва още в средата на август, а в останалите "консенсусът" е занятията на учениците да започват в началото на септември. По-късно от българските ученици започват училище единствено тези в Малта.
По отношение на разпределението на ваканциите ИПИ посочва, че българският модел залага на много дълга лятна ваканция, но другите периоди на почивка от учебния процес през годината са малко и кратки. За сметка на това повечето европейски образователни системи залагат на по-голям брой ваканции с по-кратка продължителност - често срещани са такива по средата на февруари, в началото на април и май, както и значително по-дълги от българската коледни ваканции.
ИПИ изтъква, че късното начало на учебната година и дългата лятна ваканция си имат своя цена - българските ученици прекарват чувствително по-малко време в училище в сравнение с връстниците си в почти всички европейски държави. Това е особено вярно за началното образование - средно 507 часа годишно, в сравнение с до 700-800 часа в повечето държави. В прогимназиалния етап образование разликата е по-малка - 736 часа в България в сравнение с 800-950 часа в повечето държави. Същевременно връзката между времето, прекарано в образование и постиженията на учениците е повече от очевидна, независимо дали допълнително време е прекарано в усвояване на допълнителен материал или затвърждаване на вече наученото, отбелязва ИПИ.
Според Института тези наблюдения показват нуждата от реформа в структурата на учебната година. Насоките са най-общо две - първата е промяната на разпределението на ваканциите в посока на по-чести, но кратки прекъсвания на учебния процес, за сметка на значително съкращаване на лятната ваканция. Втората пък е изтеглянето на началото на учебната година с няколко седмици по-рано. ИПИ счита, че е реалистично това да е първата седмица на септември, но може да се обсъди и краят на август.
Според Института от такава реформа на учебната година биха могли да се очакват леки подобрения в постиженията на учениците. Връзката между времето, прекарано в образование, и демонстрираните от учениците знания и умения е сред често проучваните теми и повечето резултати сочат положителен ефект, особено що се отнася до децата от малцинствен произход и от бедни семейства, подчертава ИПИ с уточнението, че това е пряко зависимо от начина, по който се ползва допълнителното време в училище и общото качество на образователния процес.
Посочва се и че удължаването на учебната година е само първа стъпка към на много по-комплексна промяна в училищното образование. Ключово е осъвременяването на учебните програми, съчетано с повишаване на автономността на учителите по отношение на структурирането на учебното съдържание, както и въвеждането на реална оценка на добавената стойност на училищното образование и интегрирането ѝ в модела на финансиране на училищата.
Tong
на 20.09.2024 в 20:22:58 #6Пълни глупости!!! И тия симулират дейност... Не е въпросът дали ще прекарат прекарват 500 или 700 часа в образователна среда, а в КАКВА среда ще го прекарат. Какво ще бъде осигурено от учителите и как ще възпитават родителите децата си. Иначе и 5000 часа да прекарат все тая. Учебните програми също няма какво да се пипат особено. В крайна сметка при един и същи брой часове и учебна програма едни ученици печелят международни олимпиади и демонистрират върхови постижения, а други просто хабят ресурс. Явно проблемът си остава човешкият фактор.
velizar-metodiev
на 15.09.2024 в 09:47:02 #5Не пипайте учението идиоти!
oxoo
на 14.09.2024 в 19:46:36 #43 Ще те допълня за циганите - платени инкубатори на неграмотни и престъпници!
projekt
на 14.09.2024 в 19:36:18 #3порочната схема ученик-пари води то проблем. не може едно училище да зависи от броя на учениците. ако зависи от резултати - ДА, но от броя на учениците..... сега учениците се местят там където е най лесно, там където има пишат високи оценки. комплексираните родители се интересуват какви оценки имат децата им, а не дали знаят или не. едно училище ако не иска да си изгуби парите е длъжно да сваля критериите за оценка за да не изгуби парите. затова и образованието е деградирало и продължава надолу. здравеопазване, образование....пълна деградация. и върви надолу....и върви надолу...... в момента близо 50% от 5-8 клас са функционално неграмотни. за възпитанието даже няма нужда да говорим - грубия, агресивни, наркотици, алкохол....секс....голяма демокрация и никой нищо не може да им каже на "децата", имат права...... но така е при вносната демокрацията....права, права, права.....никакви задължения. вижте ефекта при ромите. години наред само права и сега има цели области в България в които преобладава ромско население което основно се занимава с кражби, измами, телефонни измами.....села в които постоянно се обират, пребиват и изнасилват възрастни хора..... но всичко е точно. всичко е съгласувано. събираме капачки и пращаме СМС за операции на деца, а храним бежанци в хотели на морето....
oxoo
на 14.09.2024 в 19:14:23 #2Тука не бяха пипали,и тука ще о.с.е.р.а.т!
dimitar-dimitrov-Lr8W7Yy2
на 14.09.2024 в 11:28:28 #1По-кратки и по-чести ваканции няма лошо. Обаче трябва и на работещите родители да позволят отпуск през времето на ваканцията