Над половината учиители искат  финансови и административни санкции за родителите, чиито деца нарушават забраната за носене на телефони в час. Това става ясно от съобщение на Синдикат "Образование", с което се представят данни от проучване по темата за новите правила на МОН за повишаване на дисциплината в училище. 

Проучването на синдиката е проведено сред 4935 респонденти, от които 94,1% са педагози, а останалите — непедагогически специалисти и родители, във връзка с предлаганите от МОН промени в ЗУПО.

Според 56,9% от анкетираните забраната за мобилни телефони в училищата няма да има ефект, ако не се предвиди отговорност и санкция за родителите. Само 30% са оптимисти, че тази промяна в закона ще гарантира спазването на забраната.

Около 81,1% от респондентите са убедени, че допълнителното задължение за учителите и директорите да съхраняват и носят отговорност за ученическите телефони, които според МОН трябва да бъдат изземвани на входа, е абсурдна идея и би унижило българските учители. Синдикат "Образование" подчертава, че отговорност за телефонната забрана трябва да поемат и родителите чрез административна и финансова санкция при нарушение.

На въпроса: "Смятате ли, че е уместно средства от единните разходни стандарти за образование да се използват за изграждане на "къщички за телефони", при положение че не се предвижда отговорност за родителите?" (за справка: стойността на 30 клетки за телефони е около 1100 лв.), 89,6% са против изграждането на т.нар. "хотели за телефони" за сметка на училището. Около 30% от респондентите са готови за символични, а още толкова — за ефективни протести срещу продължаващата агресия от страна на ученици и родители към учителите, както и срещу задължението за пазене на ученически телефони.

89,3% от анкетираните смятат, че без оценка за дисциплина, без гарантирано спазване на училищния правилник и без вменяване на административна и финансова отговорност на родителите, нищо в образователната система няма да се промени.

88,9% от учителите подкрепят връщането на повтарянето на клас, включително и в 2., 3. и 4. клас. Те споделят мнението, че повтарянето на клас в начален етап трябва да се допуска само при явни езикови и социални дефицити.

Близо 63 процента от анкетираните са на мнение, че учениците трябва да придобиват основно образование след 8 клас. Други 32% не искат промяна в настоящия модел.

МОН предлага забрана на телефоните в училище

МОН предлага забрана на телефоните в училище

Образователното министерство лансира нов пакето от промени в образователния закон

Относно отпадането на НВО в 4. клас — 87,5% категорично подкрепят премахването му, а под 10% смятат, че има важна статистическа стойност. 89% пък са за това да отпадане НВО в 10. клас. 48,3% са за отпадане на НВО след 7. клас, тъй като учениците губят мотивация към важни, формиращи личността предмети, които не са обхванати от НВО. Около 40% от респондентите виждат смисъл в провеждането на това НВО.

Синдикат "Образование" посочва, че ще продължи да води този обществен образователен дебат. Организацията подчертава, че основните образователни политики често се формират без експертизата на работещите педагози, което ги прави фиктивни и неефективни.