"Телефоните, таблетите, смарт часовниците трябва да бъдат ограничени, защото се влошава учебната среда, дисциплината и учителят губи 5 минути в началото на часа да ги прибере. Това ще бъде една възможност за учениците, които да се концентрират в учебния процес." Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред журналисти относно актуалните проблеми в образователната система. Коментарът си той направи, след като участва в конференция на тема "Образованието и изкуственият интелект".
Вълчев обясни, че училищата ще организират забраната използването на телефоните в класните стаи.
"В общия случай, в началото на деня, ще ги прибират и всяко едно училище ще създаде организация. Това, за което ме увериха е, че няма да има проблем в прилагането на мярката. Общо взето училищните директори ми казаха: "Дайте ни закона и ние ще се оправим", отсече Вълчев. Той уточни, че телефоните ще могат да се ползват за строго образователни цели.
Запитан дали МОН ще наложи оценка Слаб (2) за дисциплина в час, Вълчев заяви, че учителите са затруднени да налагат дисциплина в клас.
"Всяко едно наказание и санкция трябва да върви с подкрепа на ученика, с разговор с психолог, но е факт, че учителите се въздържат от налагане на санкции. Оценката като елемент на наказание е по-силен инструмент, но не е толкова ефективен. Затова МОН се въздържа от предлагане на оценка поведение и не успяхме да се убедим, че ще е ефективна", отговори Вълчев на въпрос на News.bg.
"Идеята е да няма петно върху ученика и е спорно дали една характеристика за поведението на ученика за какво ще се възползва. Когато има един ученик, който не спазва дисциплината, страда правото на всички останали 25 деца на качествено образование и учителят се чувства безпомощен. Налагането на една санкция е като в съдебен процес - всеки ученик е невинен до доказване на противното, а това, което се цели е, че учителят има право да налага санкция, а ако някой учител злоупотреби, да има право да бъде обжалвана неговата санкция", коментира още просветният министър.
Вълчев обясни още, че МОН предлага около 20 промени, свързани с констатацията в училищата, че не работят. МОН предлага като езикова интеграция в училищата и по-леки наказания за недисциплинираните ученици, уточни той.
На въпрос за оценяването на учениците, което ще бъде подобрено в Националните външни оценявания и матурите, министърът коментира, че това е една тема, която ще бъде обсъдена през следващите месеци.
"Най-дискусионният въпрос е за така нареченият интегрален изпит", посочи Вълчев, като отчете, че има проблем с природните науки, а голямата фиксация е по български език и литература.
Той ще мисли дали е подходящо в 7 клас да се завършва основното образование и още тогава биват стресирани за профилирана и професионална подготовка. Работи се и за учебните програми по всички предмети. Основният проблем е да се промени културата на заучаване на учебния материал.
От думите на Вълчев стана ясно, че учителите, които ще преподават новия предмет "Добродетели и религия", ще са или начални учители, или учители по история и философия. Красимир Вълчев очаква 90% от родителите и децата да изберат програмата "Добродетели и етика", а не другата програма, свързана с "Добродетели и религия".