Учениците ни в четвърти клас имат уменията да четат и да разбират различни по темата текстове. Това показват резултатите от Международното изследване на уменията за четене на учениците от 4 клас PIRLS 2016.
Участие в изследването са взели 4281 ученици от 153 училища, като средната възраст на учениците е 10,8 г.
Текстовете включени в PIRLS са художествени и научнопопулярни. Освен четенето, изследването включва и разбирането и интерпретацията им.
Средният резултат за PIRLS 2016 е 500 точки. Българските ученици са събрали 552 точки. На първо място е Русия с 581 точки, а пред нас са страни като Полша, Ирландия, Сингапур, Хонконг, Финландия, Северна Ирландия. САЩ се нареждат след България с 549 точки. Момичетата четат по-добре от момчетата, показва още цялата картина на изследването.
Според оценката България е в напреднало равнище на четене. Учениците, които се справят с четенето на ниско равнище са едва 5%.
Факторите, които влияят върху постиженията по четене са семейството, училищният климат и учебната среда. Отношението към четенето на четвъртокласниците е също сред оказващите влияние фактори.
Семействата с повече образователни възможности и над 100 книги в къщи имат най-голямо влияние върху уменията за четене и разбиране на четвъртокласниците.
PIRLS се реализира от Международния център TIMSS & PIRLS към Бостън Колидж, САЩ (TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, USA) заедно с Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието (IEA). От 2001 г. изследването се провежда на всеки пет години, като България участва в него за четвърти пореден път, заедно с около 60 страни от целия свят.
Участието на България в PIRLS се координира от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование към Министерство на образованието и науката.
panman
на 05.12.2017 в 20:03:57 #2@Mithrandir Няма как да научиш математика, ако не можеш да четеш. Колкото до четенето и развитието на когнитивни връзки в мозъка, при четенето през предоперационалният (или предконцептуален период) се случва именно това: развитие на понятие и представи (concepts) и асоцииране на изображения с конкретни думи. По-късно, през конкретният операционален период (8-11), четенето помага на децата да установяват причинно-следствени връзки, да развиват умения за логично обосноваване и да правят заключения. Малко по-късно, във формалният операционен период (11-14), чрез четенето се развиват умения за съставяне на предположения и предложения, както и за развитие на абстрактно мислене. И ако на това му викаш "Четенето не развива когнитивните връзки в мозъка", здаве му кажи. Иначе съм съгласен с теб - на нашите управници не им се иска интелигентна нация.
Mithrandir
на 05.12.2017 в 13:56:21 #1Чевъртокласниците можели да четат. А могат ли да смятат? Четенето не развива когнитивните връзки в мозъка. Математиката го прави. Но интелигентната нация не е сред приоритетите на "българските" управници.