Морския съвет за разследване на Бреговата охрана на САЩ публикува мащабен доклад от 335 страници за причините за трагедията с потъването на туристическата подводница "Титан" на компанията OceanGate, като документът разкрива шокиращи нарушения в безопасността и сигурността, допуснати от компанията.

Бреговата охрана отправя критики към почти всеки аспект от дейността на OceanGate и начина, по който е управлявана компанията, като изброява осем различни фактора, довели до трагедията с "Титан", пише Би Би Си.

Според заключенията в доклада основната причина за потъването на подводницата е неспазването на "установените инженерни протоколи" за безопасност и тестване на подводницата.

"Титан" и нейните по-ранни версии са били изградени от въглеродни влакна - здрав материал, но такъв, който никога досега не е използван за дълбоководни апарати. Известно е, че той е ненадежден под налягане, като слоевете му могат да се разслоят в процес, известен като деламинация.

Подводницата извършва 13 успешни гмуркания до останките на кораба "Титаник" в двете години преди трагедията. Въпреки това Бреговата охрана критикува OceanGate за продължаващата експлоатация на апарата, без да проверява състоянието на корпуса, въпреки установени проблеми със сигурността при наблюденията.

Бреговата охрана на САЩ търси причините за трагедията с "Титан"

Бреговата охрана на САЩ търси причините за трагедията с "Титан"

Целта е да се подобри безопасността на подводните операции в световен мащаб

Отбелязва се също така, че при едно от предишните гмуркания - по-малко от година преди фаталния инцидент, пътници на борда съобщават, че са чули силен тътен.

Тогава главният изпълнителен директор Стоктън Ръш обяснил, че шумът нещо нормално. Сензорите по-късно показали, че става въпрос за деламинация.

Според заключенията на Бреговата охрана на САЩ Ръш, който загина на борда на подводницата при инцидента през юни 2023 г., е успял да заобиколи ключови инспекции, анализи на данни и процедури за превантивна поддръжка.

Посочва се, че средата на работа в самата компания била "токсична" - с множество уволнения на висши служители, заплахи за уволнения и явно пренебрегване на рискове за безопасността.

Нарастващите финансови затруднения на компанията през 2023 г. са довели до повишен риск за корпуса на "Титан" и неговата експлоатация.

Служители на OceanGate са били помолени временно да се откажат от заплатите си, с обещанието, че ще получат обратно плащане по-късно.

Предполагаеми човешки останки и разбитият батискаф "Титан" се върнаха на брега

Предполагаеми човешки останки и разбитият батискаф "Титан" се върнаха на брега

Откритието сложи край на търсенето, което привлече вниманието на световните медии

Националните и международните регулаторни рамки за контрол върху подводните апарати са били "недостатъчни, за да се справят със сложността на съвременните технологии и практики", когато се случва трагедията с "Титан", се казва още в доклада.

Авторите му също така посочват, че ако Ръш беше оцелял при инцидента, са щели да препоръчат на Министерството на правосъдието на САЩ да обмисли дали да започне наказателно дело срещу него.

Подводницата изчезна изчезна на 18 юни 2023 г. в Северният Атлантически океан, в близост до останките от кораба "Титаник".

На борда, освен собственика на компанията Стоктън Ръш бяха още британският милиардер и изследовател Хамиш Хардинг, роденият в Пакистан бизнесмен Шахзада Дауд и неговият 19-годишен син Сюлеман, както и френският океанограф и известен експерт по "Титаник" Пол-Анри Наржоле. Всички те са загинали на място при имплозията на морския съд.