Учебниците да не са изписани на академичен език. Тази инициатива е подел образователният министър Николай Денков. Предстои обсъждане на идеята, като целта е знанията, които придобиват учениците, да бъдат практически ориентирани.

Сред основните проблеми, на които се търси решение, са намаляване на обема на учебния материал, намиране на достатъчно време за преговори, както и развитие на личностните умения.

Пред БНР Кина Андреева, главен редактор в едно от най-големите издателства за учебна литература и помагала у нас Министерството на образованието задава съдържанието на учебника и какви умения и какви компетентности децата трябва да придобият в резултат на тази учебна програма.

МОН одобри синодалните учебници по Религия

МОН одобри синодалните учебници по Религия

Учебниците ще бъдат безплатни за децата, които изучават православие

По думите й, когато са писани учебните програми, от издателствата многократно са писали становища до министерството относно това, че програмите са много претрупани, че по някои предмети са направени козметични промени, че има несъответствие по учебните предмети, различни за един и същи клас между учебните програми, но никога тези наши бележки не са били вземани предвид.

"Искам много ясно да подчертая, че това е един много дълъг процес и се надявам, че ако искаме един такъв преглед да е ефикасен и да даде добър резултат, може да се извърши за по-малко от две години, защото е много важно ако искаме да направим наистина нещо добро за нашите деца, да се проучи и опита на водещите държави в областта на образованието", каза Андреева.

Учителите вече оценяват онлайн проектите за учебници

Учителите вече оценяват онлайн проектите за учебници

Това предвиждат промени, обнародвани в Държавен вестник

Тя препоръчва да се види в държавите, които имат най-високи резултати на Международното изследване PISA как са сформирани учебните програми, защото в много държави учебните програми са само рамкови и в края на всеки клас детето трябва да придобива умения и компетентност и това се проверява, докато при нас програмите са образно казано и със запетайката, до такива детайли са разписани, добави Кина Андреева.

В същото време от МОН питат учителите подходящи ли са за съответната възраст на учениците и разбираеми ли са за тях темите и термините в учебния материал, включен в учебните програми.

В допитването е и до каква степен се усвояват новите знания, постигат ли се очакваните резултати? Достатъчно ли са междупредметните връзки, се интересуват от ведомството.

Тези и други въпроси от Министерството на образованието и науката (МОН) зададоха на учителите по общообразователни предмети от I до X клас в цялата страна. Учителите могат да отговорят от утре, 29 март, до 8 април т.г. Те ще оценяват учебните програми по предметите, които преподават и ще посочат причините за неефективното им прилагане и да дадат предложения за подобряването им. Участието е доброволно, като МОН се надява на голяма активност.

Мненията ще се събират чрез електронни анкети. Те са публикувани в портала https://edu.mon.bg/. Желаещите да ги попълнят трябва да влязат с личните си профили в секцията "Приложения/Указания". За всяка учебна програма има отделен формуляр. Преподавателите трябва да дадат оценка само за предметите, които преподават, и за класовете, в които имат часове през настоящата учебна година.

Анкетите са анонимни. Данните ще бъдат предоставени на работните групи към МОН, които правят цялостен преглед на учебното съдържание. В тях са включени повече от 170 учители, методици и психолози. Те са разделени на две: едните анализират програмите, а другите четат учебниците за съответния образователен етап.

Предстои МОН да направи и анонимно допитване до учениците от III до X клас, за да провери доколко сложен им се струва учебният материал. Анкетата ще се разпространява чрез ученическите съвети и също ще се попълва по желание.