С тъпани, деца и просветни деятели събудиха обществото за проблемите на децата с различно възприятие и възпроизводство.

Това стана по време на дискусия в София на тема „Произход, превенция и решаване на проблемите на децата с РВВ (различно възприятие и възпроизводство) в образователната система".

45% от децата в училищата и детските градини страдат от РВВ, обясни Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители. „Това са деца, които нямат видими проблеми, не ги таксуваме като деца със специални образователни потребности", подчерта тя.

По думите й тези деца са кротки, но изпитват трудности с възприемане на учебния материал, особено с разказвателните предмети. „Тези деца след това рано напускат образователната система, защото не могат да се справят с учебния материал", предупреди Янка Такева. Тя е категорична, че трябва да се обърне сериозно внимание на тези ученици и да се промени подходът на самите учители. „Тези деца обикновено са много раними", уточни Янка Такева.

„Ще имаме ли куража да обучим учителите за работа с тези деца, ще има ли куража да въведем обучението по тези въпроси във висшето образование на бъдещите учители?", попита тя.
Според Такева необходим е индивидуален подход и обучение с дете с РВВ и много форми на извънкласно обучение с детето. Тя е на мнение, че е нужна и промяна на методиката за обучение на тези деца, както и законова промяна в Закона за народната просвета, където тези деца да намерят място.

1143 деца с РВВ са обхванати в ресурсните центрове в столицата. Между 600-700 са децата с дислексия в София.

„Липсва ни смелостта, мъжеството да си кажем истината в очите - че тя е сложна, че тя е многолика", подчерта Стела Богомилова, учител по български език и страдаща от РВВ. Сега сме в света на емпириката, заяви тя.

Богомилова разказа личната си история като дислексик. Баба й от малка я научила на буквите и да чете още на 4 години. Тя обаче си спомня неразбирането от страна на баща й към нейната дисграфия. „Пиша много нервно, пиша със сто различни почерка", обясни Стела Богомилова. Бях отличното момиче, каза тя, заявявайки, че по нейно желание е завършила 4-та вечерна гимназия.

Режела си ръката, защото никой не я разбирал. „Страдах, защото не мога да преразказвам", сподели още Стела Богомилова. Станала лидер на „бунтовниците" в училище, но никога не опитала дрога и ранен секс. Сама е открила „своя" начин да учи, и успява да се справи с проблема.