Липсват обективни и универсални критерии за учителския труд, което прави неприемлива идеята за диференцирано заплащане, категорични са синдикалистите от КТ „Подкрепа". Според тях учениците и условията за работа са много различни, затова е невъзможно да се определи чий труд е по-стойностен.
Позицията на Синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа" беше огласена след допитване до синдикалните структури.
Огромният проблем е пределно ниското заплащане на учителите и първата логична стъпка би трябвало да бъде изравняването на учителската заплата с мининмалните европейски норми в бранша, се казва в декларация на синдиката.
В образователните системи на европейските държави не съществува подобен механизъм на диференциация на преподавателите. Сигурни сме, че това ще доведе до хаос в българското училище, смятат синдикалистите.
Според тях МОН и Министър Вълчев вместо да създават условия и организация на учебно-възпитателния процес в интерес на българския ученик и учител, се стремят да наложат командно-репресивен стил на управление в българското образование.
Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" не поема отговорност за последствията от социалното напрежение при въвеждане на диференцирано заплащане и настоява за достойно заплащане на работещите в образованието, се казва в заключение в декларацията.Сред причините за отхвърляне на предложените от МОН критерии се посочва, че министерството не е разработило софтуерни продукти в помощ на обучението, а същевременно включва в оценяването на учителския труд използването на интерактивни методи, иновации и информационни технологии.
Учителите не са съгласни и с критерия „работа с деца със специални образователни потребности или хронични заболявания", защото тези деца все още не са масово интегрирани в образователното училище.
Призовите места в различни състезания, олимпиади и конкурси според тях също не са точен критерий, защото учебните заведения имат различен контингент от ученици, с които работят.
Има елитни средни училища, в които са подбрани най-добрите деца или училища, в които са останали децата, принудени да продължат образованието си, защото не са приети в желаното училище, а има и училища, с преобладаващ състав от ученици от малцинствен произход.
Тревожен е фактът, че тези критерии ще ощетят младите и новопостъпили учители. Всеизвестно е, че педагогогическите колегии застаряват, защото за младите професията не е привлекателна категорични са синдикалистите.
Според проучване на Синдикат "Образование" няма държава в Европа, в която да са въведени критерии за оценка на учителския труд, на базата на които да се формира работната заплата на педагозите.
Те не са против диференцирането, стига това да бъде направено прозрачно и обективно и да не се тръгва от базова заплата 300 лв., а поне от 500 лв.
ihrim
на 21.03.2007 в 08:25:12 #3див
на 20.03.2007 в 15:13:13 #2sevked
на 20.03.2007 в 13:21:50 #1