България е на едно от последните места в ЕС в класацията за възможността на студентите да се обучават в държави, различни от техните собствени. Страната ни е получила най-ниската оценка „много слаб" в скала с шест възможни степени. Сред основните критики са липсата на студентски заеми при преференциални условия, липсата на преносимост на бездруго ниските студентски помощи и лошо подпомагане на студентите в неравностойно положение.
Германия е първенец в ЕС по програми за насърчаване на обучението зад граница. След нея се нареждат Белгия, Испания, Франция и Италия, става ясно от първия по рода си доклад „Индекс на мобилността".
Публикуването му е отговор на призива на държавите членки за улесняване на достъпа до образование и стажове в чужбина.
През последните месеци ЕС значително увеличи финансирането за движение на студенти из съюза в рамките на новата програма „Еразъм+", а въвеждането на т.нар. индексът на мобилността позволява да се определи до каква степен държавите създават среда, благоприятстваща трансграничното придвижване на младите хора.
Показателят се съсредоточава върху пет ключови фактора, влияещи върху мотивацията и способността на младите хора да учат или да се обучават в чужбина:
1. Информация и насоки относно възможностите за мобилност.
По този показател Германия, Белгия, Испания, Франция и Италия предоставят най-всеобхватна подкрепа, докато структурите за информация и насоки са най-слабо развити в България, Гърция, Словения и Кипър.
2. Преносимостта на студентските помощи от една страна в друга.
Най-добри резултати в тази посока са постигнати в немскоговорящата част на Белгия, Кипър, Люксембург, Словения, Финландия и Швеция. Като най-ограничаващи са квалифицирани системите за преносимост във френскоговорящата част на Белгия, в България, Чехия, Гърция, Хърватия, Литва, Румъния и Словакия.
3. Достъп до обучение по чужди езици.
Първенци по този показател са Кипър, Люксембург и немскоговорящата част на Белгия. В Ирландия и Шотландия изучаването на чужди езици в училище не е задължително, което води до последното им място.
4. Признаване на обучението в чужбина.
Германия, Белгия и Испания полагат най-големи усилия, за да следят използването на европейски инструменти като Европейската система за трансфер и натрупване на кредити (ECTS) и приложението към диплома „Европас". Въпреки важността на подобни инструменти, според доклада повечето държави в ЕС не обръщат особено внимание на този въпрос.
5. Подпомагане на учащи в неравностойно положение.
И тук Фламандскоговорящата част на Белгия, Германия, Италия и Австрия се открояват с добре развита финансова помощ за студенти от семейства в неравностойно положение и системи за наблюдение на мобилността от гледна точка на социалния произход.
В заключението на документа се констатира, че нито една държава не е усъвършенствала докрай всички аспекти на основните фактори, свързани със студентската мобилност.
halo
на 11.01.2014 в 03:25:38 #6АВРОРА значит Заря | 10.01.2014 18:03 halo | 10.01.2014 17:55 Не мога да разбера какво те дразни. Кажи нещо съществено по темата - с какво от писаното се съгласяваш и с какво не, не се занимавай с мен. Аз работя в образователната система, имам поглед и отвътре, и отвън; и от нашенската, и от чужбинската. Ти кой си и какъв си? Чуди се Отегчен Намига ---------------------------------------------------------- Е, щом такъв като тебе работи в образователната система, нещата за всичко в нея за съфорумниците са ясни. Както и последствията от присъствието на такива като теб там!
Vatkov
на 10.01.2014 в 19:58:01 #5SSSS | 10.01.2014 17:31 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------_СССС , Случайно ли давате пример с Телерик или сте изкарали Академията ? Синът ми мина по този път и сега вече втора година работи в Телерик. В подкрепа на мнението Ви за сегашното образование ще цитирам синът ми. Завърши ФМИ на Софийски университет но когато почна Акадамията каза: чак сега уча истински.
halo
на 10.01.2014 в 17:55:37 #4Аврора значит Пизда, наистина си малоумен, явно младите в семейството ти са се отървали от теб, давайки ти в ръцете някакъв компютър, просто за да не ги тормозиш след като се приберат от работа. SSSS, частично си прав.
velikiat
на 10.01.2014 в 17:52:49 #3еразмус ексчейнж е програма за размяна на студенти, но последната сертифицирана страна на изток е чехия, за безплатно пътуване на студенти, за безлихвения заем 50, 60 000 пък да не говорим
Кастело Белведере
на 10.01.2014 в 17:52:39 #2Идеята е чудесна, трябва само закотвилите се във властта да вденат малко, че не са вечни, че бъдещето е на младите и да им помогнат за "Еrasmus". А как - даже са им го написали. А целта е разширяване на кръгозора на младото поколение чрез досега до различни култури, езици и обичаи. Иначе си остават закотвени с недоразумението "искър най-дълбока, витоша най-висока". И генерират кому-атакоидни елементи, които тровят обществото.
SSSS
на 10.01.2014 в 17:31:58 #1Не е тайна, че в България няма качествено висше образование. Вузовете приемат куцо и сакато само и само да си запълнят бройката, че да има субсидия. Повечето професори са искуфели, и в учебната програма липсва практика. Дипломите, които се издават са толкова обезценени, че се изискват, когато кандидатстваш за продавач консултант, в някой магазин или пък за чистач например. В този контекст един сертификат от Телерик например има далеч по-голяма стойност въпреки, че не е официален документ. Мисля, че ако някой иска да получи образование, мястото му не е в БГ заведенията.