Уроците за историята на България след 1940 година често не се преподаваха. Те присъстваха в учебниците, но учителите не стигаха до тях. С новата учебна програма по История и цивилизация за 10 клас това ще се промени. Това заяви директорът на Института за исторически изследвания при БАН доц. д-р Даниел Вачков в хода на пресконференция в БТА на тема "Достиженията на историческата наука и преподаването на история в българските училища".
Според Вачков българската история е изключителна дълга, нашата държава е с най-голяма и дълга държавна история в Европа. България има и много голяма преддържавна история, което прави трудно представянето на различните епохи в училище.
По думите на Вачков обаче е неприемливо младежите, които излизат от гимназиите, да не знаят нищо за историята на България след 1940 година и да нямат мнение върху тези събития, различни от семейните разкази. Младежите трябва да знаят обективните факти.
Проблем е представянето на тези факти - как те да бъдат представени възможно най-достъпно до учениците. Според Вачков ако се напише учебник, натъпкан с изключително много факти и събития, най-вероятно учениците ще загубят интерес към най-интересния предмет в училище. Поради това Институтът за исторически изследвания при БАН работи с опитни методисти за установяването на това по какъв начин децата могат да поемат най-добре въпросната информация. Според Вачков в тази насока е най-важно да се търси балансът, а като се говори за баланс, трябва да се отбележи, че учебната програма не може да обхване всички страни - програмата акцентира върху основните характеристики на всички епохи и режими.
Според Вачков е много важна и периодиката на българската история. С програмата до сега децата са били натоварени с много фактология, а по мнението на Вачков децата трябва да се научат да разсъждават и да тълкуват информацията. "Идеята е при преподаването по история децата да разбират основните модели, процеси и факторите, които влияят върху тях, и след това да могат да свържат тези процеси с фактите", обясни Вачков и допълни, че в днешно време тежката фактология е напълно излишна, защото учениците могат да проверят един факт за по-малко от минута чрез интернет, трябва да се знаят само най-значимите факти и събития. От учебниците по история трябва да се изчисти ненужното и излишното, така че да има възможност за повече тълкуване на ключовите периоди.
Според анализаторите на пресконференцията новите учебници няма да се различават много от предишните. Ще се различава обаче работата в училище.
Специалистът по Българско възраждане гл. ас. Д-р Димитър Христов обясни, че историята като учебна дисциплина у нас се изучава кръгово - първо само въведение до 5 -7 клас, после започва по-обстоен преглед до 12 клас. В 12 клас обаче учениците не са много активни - децата имат ниска мотивация спрямо предметите, различни от тези, по които ще държат кандидатстудентски изпити, поради което не трябва да се очаква, че те ще влагат много усилия и старания за изучаването на предмета. През втория срок на 12 клас на практика почти не се учи по някои предмети, констатира Вачков като обясни, че по този начин важен материали на практика се преподава в празни учебни стаи.
"С новата учебна програма българската история се извежда като концентриран кръг на изучаване в 10 клас", обясни Вачков. В програмата на десетокласниците са заложени по 3.5 часа история, което доста според Вачков.
Вачков коментира и периода на приватизацията, който попада в новата учебна програма. Според него този период не е достатъчно научно изследван - има изследвания, но не може да се констатира ясно какви са механизмите, по които се осъществяват политическите и икономическите промени и държавни процеси. Периодът е и много близък, което прави трудно определянето на основните характеристики и понятия. Една от основните характеристики на прехода е приватизацията. "Идеята е приватизацията да се извади като понятие, което характеризира икономическите и политическите процеси в страната през този период. В програмата са посочени и социалните проблеми на периода, като целта е да се покаже драматизма на прехода", обясни Вачков.
Стана ясно също така, че Института за исторически изследвания има готовност да участва в квалификационните курсове за преподаватели, организирани от министерството. "Историята е развиваща се наука. Само за няколко години в историята излязоха нови изследвания, които малко или повече имат своя принос за оформянето на картината", посочи Вачков и сподели, че е добре преподавателите да минават през такъв курс за опресняване и запознаване с новите достижения на историята.
mclaranist
на 05.02.2018 в 23:44:40 #858,напротив. Ако малко си бил в часовете по този предмет, който така искате да ,,реформирате", Щеше да видиш че след 1918г. ДО 1947г България е в ПЕРМАНЕНТНА гражданска война, преврати, убийства на политици, терор. Да не говоря пак, че имахме и няколко авторитарни управления- Стамболийски- който завършва намушкан и с натикани полови органи в устата, както и Борис, който забранява партиите и също управлява авторитарно. Така че, ЗАКОНОМЕРНО дойде и отговора и ревашна за кървавите десетилетия преди това. Да, наложено по съветски модел, в който модел ни вкараха БЛАГОСКЛОННО- Вбр и САЩ. И даже казваха да ,,следваме заръките на Сталин"- е следвахме ги, даже пресилвахме. Въпросът е, че нито събтята около 1944 и след това са НАСИЛА наложени, те са закономерно следствие от процесите ПРЕДИ ТОВА. От друга страна не е просто защото съветите са дошли, а защото Запада за пореден път каза- нашите хора са гърците и турците, останалите са си твои ( Чърчил и Сталин). И тук отново питам, как ще кажем на децата, че бащите им и дядовците им са престъпници и мракобесни терористи ли???? Или че пътищата, индустрията, енергетиката и т.н. са дело на престъпници и терористи?? СПоред мен спокойно можем да направим Паметник на ПОМИРЕНИЕТО и да бъдат погребани жертвите на комунизма и на монархизма. Да се каче, че и периода преди 1944 и този след това са били в своята същност анти-демократични, но въпреки това са донесли и много положителни неща на държавата. И трябва да почитаме изграденото от тях и направеното и да го осъвършенстваме. А терора и потъпкването на права и свободи си е престъпно. Но да ми се изкарва социализма като МРАКОБЕСЕН и ПРЕСТЪПЕН, както и периода преди това като ЦВЕТЕ и небивал възход е погрешно. Трябва истински и откровен анализ и помирение
58eng
на 05.02.2018 в 23:24:37 #7Мс Ларън тоталитаризмът не бешеэзакономерен,а наложен със съветския ботуш с всички последствия и престъпления!
mclaranist
на 05.02.2018 в 17:33:24 #6Some, прав си че няма добър тоталитаризъм, но понякога тоталитаризма е ЗАКОНОМЕРНОСТ, която пък води до ПОЛОЖИТЕЛНИ неща за една държава и общество. Това се опитваме да кажем. Нито авторитаризма, нито тоталитаризма са панацеи и са прекрасни. Но тези процеси са ЧАСТ от историята ни и те трябва да бъдат ОПИСАНИ безпристрастно. НО ДА СА ОПИСАНИ, а не изкривени. Както е написал "супергол"- как ще се оцени, че въпреки тоталитаризма, населението стигна 9млн, по индекс на ООН бяхме 27място В СВЕТА, занмавахме се с космонавтика и пращахме БЪЛГАРИ в космоса, ПРОИЗВЕЖДАХМЕ КОМПЮТРИ, а нашите учени стояха в основата на Съветската противоракетна отбрана. Как да се оцени, че 80% от инфраструктура, индустрия, енергетика и т.н. са СЪЗДАДЕНИ в тези времена- те също ли минават в графата ПРЕСТЪПЛЕНИЯ НА КОМУНИЗМА??? Според мен проблема е, че преди 89г. ,,партийци" и кариеристи абсолютно дебилно ,,осъждаха" всичко Западно с няколко термина- идеологически враг, буржоазно, империалистическо и т.н. След 10 ноември, СЪЩИТЕ ,,кариеристи и партийци" обърнаха плочата, както и синовете им. Сега пък всичко за времената преди 89г са- ТЕРОР, ЛАГЕРИ, ПРЕСТЪПЛЕНИЯ, РАЗСТРЕЛИ и т.н. Време е да има помирение- както на тези преди 1944г., така и на тези преди 1989г. Да не забравяме, че България мина не само ТОТАЛИТАРИЗМА, но и авторитарните управления на Борис, които завършиха с поредна национална катастрофа, както и времената на Стамболийски и Стамболов. Нищо в историята не е ЧЕРНО и БЯЛО
Кастело Белведере
на 05.02.2018 в 16:28:24 #5Завръщането обратно от евразия към Европа се оказва по-дълъг и труден процес, отколкото се очакваше. Заради все още неотрязаната докрай пъпна връв с кървавия тоталитарен съветски режим още се влачим. Логично е, хората от онази епоха да не искат да сложат кръст на едно цяло поколение, да драпат с храст да се закачат за нещо положително, което би осмислило живота им при байтошовизма. А истината е, че България би се развила повече и по-бързо (плана Маршал), ако не беше попаднала под руския ботуш при подялбата след ВСВ. Да се твърди, че само заради соца страната се била развила е все едно да считаш, че луната е крушка завинтена от ленин.
halo
на 05.02.2018 в 15:55:07 #4supergol на 05.02.2018 в 15:49:54 ========================================= Не само си СУПЕР, но и чисто ГОЛ.....
Civic Mundi
на 05.02.2018 в 14:14:59 #3След като другарите 30 години се бориха със зъби и нокти да заличат и пренапишат истините за България, след ходене по мъките и не без компромиси, истинската история на България оживява. И наистина, има живи свидетели и те знаят за народо-предателката същност на криминалната БКП/БСП и за издевателствата на тези московски копои над собственият им народ. Въпреки хибридните войни, водени срещу България, нещата започнаха да си идват на мястото. Скоро време така наречените паметници на Русия, който са нищо по-малко от една гавра с народната съвест и чест, ще отидат за скрап.
psp_11
на 05.02.2018 в 13:40:19 #2Само за няколко години в историята излязоха нови изследвания, които малко или повече имат своя принос за оформянето на картината", посочи Вачков и сподели, че е добре преподавателите да минават през такъв курс за опресняване и запознаване с новите достижения на историята. ===== Да затова статистическите справочници за онова време са достъпни само платено..
psp_11
на 05.02.2018 в 13:38:39 #1Трудно се промиват мозъци при живи свидетели. Така въвеждат и активните борци чак 20 год. след 9-ти. Сега се опитват да манипулират 30 год. след 10-ти..