Над 50 на сто от хората са били настроени положително към въвеждането на матурите след 12 клас за учебната 2007-2008 г, преди началото на учителската стачка.

Това показва национално представително проучване на сациологическата агенция МБМД.

Анкетата обхваща периода от 22 август до 5 септември 2007 г. и е проведена сред трите пряко заинтересовани групи - ученици, родители и учители.

Относно периода на изследването и сегашната му презентацзия от МБМД поясниха, че са имали намерение да го представят в началото на учебната година, но заради учителската стачка са изчакали до този момент, тай като не са искали проучването да се приеме като обществена манупулация по време на учителската стачка.

От социологическата агениця признаха, че ако изследването се проведе сега, тези резултати няма да са такива.

Според Елена Лазарова от МБМД въвеждането на матурите не е нещо еднократно и не засяга само завършващите тази година, които след месец и половина изгубено учебно време са афектирани. По тази логика изложените в анкетата резултати са много по-точни за реалната нагласа, отколкото биха били след стачата.

Социолозите не коментираха доколко е реална възможността за наваксване на пропуснатото учебно време, нито какава е преценката на учителите за това и готовността на учениците да се справят с подготовката за матурите в съкратени срокове.

Преди стачката от МБМД са изследвали нагласите към матурите по принцип и не е поставян въпросът дали, в случай че е пропуснато учебно време, те трябва да бъдат отложени за следващата година.

Според данните от проучването българската общественост приема матурите като един от основните аргументи в това отношение е обективното и независимо оценяване.
Положителните очаквания сред учениците са свързани предимно с възможността чрез матурите да се прекрати проктиката с купуването на дипломи и да се кандидатства в европейски университети с положените у нас зрелостни изпити, което обаче няма да е възможно през тази година.

За родителите основно е редовното и системно усвояване на учебния материал, а учителите смятат че матурите ще повлияят като цяло положително върху средно образование.

Има противоречие между отговорите на учителите, учениците и родителите по повод на това коя практика за прием във висшите училища е по-успешна. Според учителите това е оценката от матурата, а за другите две групи - досегашният вариант с оценката от дипломата.

В изследването преди стачката учениците са изразили мнение, че ще бъдат затруднени с матурите, но според МБМД данните са в границата на нормалното, когато предстои нещо ново и неизвестно.

Учениците масово предпочитат матурите да са под формата на тест, защото за тях това е гаранция за обективно оценяване и смятат, че по-лесно могат да покажат знанията си.

На въпрос от анкетата какво може да се направи за подобряване на матурите, те са посочили, че основното е да имат равнопоставеност и еднакви стандарти за оценяване, както и да се бъде проведена пробна матура, и да има възможност за освобождаване от зрелостните изпити.