буквар 10 издателства на учебници изпратиха отворено писмо до министъра на образованието Игор Дамянов, с което настояват процедура по оценяването и одобряването на учебниците за новата учебна година да бъде обявена за невалидна.

В изявлението се подчертава, че процедурата е набързо проведената (за не повече от 15 работни дни) и са допуснати редица нарушения по раздела за класиране на Наредба № 5 и обявяването на безспорно доказани фалшиви резултати от т. нар. “училищно и национално класиране”.

Издателите твърдят, че само нарушаването на чл. 25 от Наредбата е достатъчно основание за обявяване невалидността на процедурата.

В писмото до просветния министър се посочва, че вносителите на проекти не са получили списък на училищата на хартиен носител, заверен с подпис и печат от МОН. Такъв списък е получило само издателство “Просвета”.

На останалите вносители са раздадени дискети с различен и непълен брой училища в страната, с недействителни адреси, в несъществуващи в България общини, закрити училища, вечерни гимназии, дори Американския колеж в София, където няма обучение в начален курс.

Нарушен е и чл. 26 от същата наредба - “в класирането не участват проекти на учебници, които не са представени във формата по чл. 25, т. 2 или са представени след срока по чл. 25, т. 3”, т.е. не са доставени в редица училища в страната.

При проверка от страна на издателствата, се казва още в отвореното писмо, е констатирано, че професионалната квалификация на учителите, подписали протоколите за класиране на учебниците по чуждоезиково обучение, също не отговаря на Наредба № 5 и на указанието за попълване на протоколите за класиране.

Оказа се, че в България всички учители, преподаващи в начален етап на основното образование, са едновременно и специалисти по чуждоезиково обучение.

Например само в едно училище в Златоград има 17 преподаватели по английски език, чиито подписи фигурират в протокола, обясняват издателите. Те твърдят, че с това нарушение още веднъж се потвърждава невалидността на процедурата.

Според издателите неефективна е и избраната методика за класиране на учебниците за ІІ-ри клас, тъй като тя не може да се приложи за повече от пет учебника за класиране, а при настоящата процедура са участвали 14 учебника. Следствие на методиката резултатите от класирането не отразяват мнението на повече от 2/3 от учителите в България.

Издателите подчертават, че при тази процедурата ще се демонстрира административно налагане на учебници, за които учителите са дали негативно становище.

За научната несъстоятелност и за ефекта от подобно прилагане на тази методика МОН е уведомено писмено още на 11 август2003 г., много преди методиката да се обяви, се посочва още в изявлението на издателствата.

Във основа на тези нарушения издателите се обръщат към просветния министър да не одобри внесените проекти на учебници и да обяви процедурата за невалидна. Те настояват още всички учебници, получили оценка “Съответстват на държавните образователни изисквания”, да се използват експериментално през настоящата учебна година, а процедурата по класиране да се обяви за неприключила и да се проведе в достатъчни срокове в учебно време, като се промени методиката за класиране на учебниците.

Под отвореното писмо до министъра на образованието са се подписали Издателство “Даниела Убенова”, ИК “Хермес”, Сиела Софт и Пъблишинг АД, Изд. “Д-р Иван Богоров”, Изд. “Планета – 3”, Изд. “Проф. Мирослав Янакиев”, ИК “Анубис”, ИК “Гея – Либрис”, Изд. “Архимед” и Изд. “Велес” ООД.