Училищните настоятелства да поемат ангажимент към образованието и самата система да допусне обществото и родителите в това.

С този призив се обърна министърът на образованието и науката Сергей Игнатов към участниците в 5-тата Национална конференция „Училището - желана територия", която се провежда в София.

По думите на Игнатов ролята на настоятелствата трябва да стане активна и те да поемат функциите си от изготвянето на стратегията до контрола над харченето на публичните средства. За това трябва да бъдат привлечени и местните власти и неправителствените организации.

Това обаче според министъра трябва да стане с условието, че самите организации поемат ангажиментите си, а не се държат преднамерено негативно с някакви неясни критики и много претенции.
По мнението на Сергей Игнатов средата е преди всичко незаинтересувана от образованието и възпитанието на децата и едновременно с това има големи изисквания.

Необходимо е преустройство на цялата система, на самите връзки в системата на образованието", посочи министър Игнатов и подчерта, че съществуващата в момента традиционна административна схема, тъй като тя не предполага активна роля на гражданското общество.

„Не ние - преподавателите и администрацията - трябва да стоим в центъра на образованието, а ученикът", каза министърът и допълни, че самата задача на образованието е такава - да възпитава личности, индивиди, които ще градят и ръководят гражданското общество.

Ученикът, по думите на Игнатов, трябва да бъде включен на всички нива в системата и ученикът трябва да поеме своята отговорност, включително и в ръководенето на учебно възпитателния процес. Учителите и администраторите от своя страна, допълни Сергей Игнатов, не трябва да забравят, че „ в нашите ръце са бъдещите лидери, които ще вършеят в тази страна".

Именно обучението и възпитанието в активна и отговорна гражданска позиция трябва да стане по думите на министъра основна цел на образователната система, а тя от своя страна трябва да се реформира из основи.

Като пример Игнатов посочи системата на оценяване. Според оценката му в България тя е изключително архаична и не отговоря на едно обективно и практично образование. Системата за оценяване трябва да бъде прозрачна пътека за бъдеще, не може инстинктът, емоцията , симпатията или едно намигане да ни ръководят в това", категоричен е министър Игнатов. Според него оценяването трябва да се промени и това се отнася както са средното и гимназиалното образование, така и за висшето.

Като аргумент за тази необходимост, той определи нуждата от предоставяне на перспектива за бъдеще на учениците и на съвременното поколение, което живее в една агресивна и изключително трудна в социално отношение среда. „Усещането, че нямат бъдеще, изкарва нашите деца на улицата", подчерта министър Игнатов и подкани участниците в конференцията на подходят прагматично и целенасочено в усилията си за реформиране на образованието.

В заключение министър Сергей Игнатов призова учителите, директорите и гостите на конференцията от висшите училища: „Да вършим работа си с любов, а не със старание да угодим на всички".