Бившият депутат от 42-то НС и заместник-председател на Държавната агенция за закрила на детето Христо Монов се обяви срещу учебникарската мафия.

Депутатът-психолог, който стана известен с репликата за "интернет лумпени", а сега преподава в СУ "Кл. Охридски", заяви пред БГНЕС, че е крайно време някой да ревизира учебниците до 4-ти клас.

"Крайно време беше някой да скочи някой срещу учебникарската мафия. Казвам го най-отговорно: в България има учебникарска мафия, на чийто терен се усвояват между 60-80 млн. лева на година като една четвърт от тези пари отиват, по мои наблюдения, за т.нар. корупционен натиск.
Тя добре разплаща и затова години наред се върши нещо, което не почива на никакви изследвания", каза бившият народен избраник.

"Против естествената логика в учебниците на малките се сваля учебно съдържание от по-горните класове, без да се знае дали, примерно, третокласникът е достатъчно зрял, за да осмисли написаното в тях. Мога да се позова на цяла редица случаи, кой от кой по-скандален.

И вместо да се прави реформа, а тя се корени във въпросите какво и как учат нашите деца, се дискутират и предлагат административни идеи от типа - от колко години да тръгват децата на училище и колко да продължава началното образование", коментира психологът.

Като добър познавач на детската душа той коментира, че съвременното дете е много различно - то живее в друга социална среда, която няма нищо общо с тази на родителите му, когато са били на тази невръстна възраст.

"Но опасното не е точно в учебниците по история, където турското робство го няма в материала. Вижте какво се пише в учебниците по математика - там се учат неща, заради които все повече деца се чувстват буквално репресирани от материала, който изучават. Т

ой не само е труден и сложен за тях, но е направо недостъпен за степента на интелектуалното им развитие. А какво да говорим за българския език - вместо да ги учим да го усвояват така, че да могат да го използват в ежедневния си живот като средство за улесняване на комуникацията, да изразяват себе си, те учат безсмислени неща", коментира психологът.

Като специалист той оценява авторите на учебниците. "Говоря за най-различни пунктуации, за псевдоакадемичната терминологията в тях, която явно са налагали откровено комплексирани хора.

Видно е, че авторите са искали да покажат колко много са чели и знаят, но няма нужда насилствено да правиш публика едни осем годишни деца, които нямат вина за нечии нереализирани амбиции", каза Христо Монов. Той съветва министерството да се допита до децата защо не харесват своите учебници.