Новият образователен министър проф. Анелия Клисарова е готова с редица идеи за промени в образователната система.

На заседание на образователната комисия в парламента тя представи своя екип и съобщи на народните представители вижданията си за законодателна програма и приоритети на МОН.

Клисарова оповести, че основно ще работи по законопроекта за предучилищно и училищно образование, като си поставя за цел той да бъде готов за следващата учебна година. Стана ясно, че ще се разработват и нови учебни програми, като за дискусиите по тях ще функционира система за електронно допитване, достъпна до 5 000 учители от всички райони в страната.

Министър Клисарова възнамерява да изготви и стратегия за висшето образование, за да може страната ни да участва в усвояването на средства от ЕС по ОП, предвиждаща 1,5 млрд. лева. Стратегията ще бъде готова до края на месец август, като обществените дебати по нея трябва да приключат до нова година.

Министърът обеща да акцентира и върху закона за академичния състав, тъй като според нея автономията на ВУЗ-овете при издаване на научни звания трябва да бъде запазена, но паралелно с това трябва да се създаде и национален стандарт.

Стана ясно, че за научни титли ще бъдат разработени общовалидни критерии по професионални направления, които ще бъдат изготвени от Съвета на ректорите.

Клисарова обеща да обърне внимание и на връзката на образованието с бизнеса. Тя отбеляза, че има идея субсидиите за ВУЗ-овете да намаляват, ако студентите не се реализират на пазара на труда в специалностите, за които имат диплома.

Оказа се, че има опция за създаване на фонд за стимулиране на професиите, нужни на бизнеса, като от МОН са готови да работят с работодателите за насърчаване чрез стипендии на младежите, обучаващи се в най-търсените от бизнеса направления.

Като приоритет на МОН беше отбелязано и реалната работна среда в средното образование. Според Клисарова е необходимо модулно обучение в професионалните училища и по възможност въвеждането в тях и на кредитната система.
Тя отбеляза, че няма да бъдат подценявани малките училища в слабо населените места.

Министърът пое ангажимента да насочи вниманието си към отпадащите от образователната система ученици и отбеляза възможността, ако учебните заведения показват добри резултати в тази област, това да бъде предпоставка за допълнително финансиране.

Клисарова съобщи, че според нея е крайно време да бъде върнато доверието у българския учител и в неговите способности. Тя отбеляза, че е необходимо да се обърне сериозно внимание върху дисциплината на децата. По думите й това трябва да става паралелно с постоянно надграждане на уменията и квалификациите на учителите, като това ще доведе и до увеличаване на заплащането.

Тя не пропусна да коментира и темата за фонда „Научни изследвания", където продължават проверки и сподели, че се водят обсъждания фондът да се свърже с Фонд „Иновации" към Икономическото министерство.

Председателят на образователната комисия Ваня Добрева връчи на министъра всички разписани предложения на неправителствените организации в сектора за подобряване състоянието на образователната система. Стана ясно, че всеки първи четвъртък от месеца министър Клисарова ще присъства на заседанието на комисията, за да отговаря на всички въпроси на депутатите.

Те от своя страна се ангажираха да проведат отделен обстоен дебат за делегираните бюджети.