В редакцията на newsbg пристигна писмо от д-р Димитрина Ставрова, координатор на Движението на родителите за качествено образование във връзка с провеждането на матурите.
Newsbg ви предоставя мнението без редакция.
От една майка, която е и математичка срещу един министър, който е и баща
Напоследък в държавата ни се появи един нов враг - „враг на матурите".
Така министър Даниел Вълчев заклеймява всеки, осмелил се да отправи и най-малката критика по отношение на качеството и организацията на предстоящите матури. И понеже математиците първи свободно надигнаха открит глас срещу набързо приготвените, далеч от световните стандарти тестове, врагът намери олицетворение във всеки, който има щастието или нещастието да бъде математик.
В петък, 09-05-2008 от парламентарната трибуна, по време на второ четене на измененията в Закона за просветата, целящи 2 седмици преди предстоящите матури да ги узаконят, министър Вълчев посочи като най-голям враг на матурите „една майка, която също така е и математичка", визирайки моята скромна особа - гл.ас. д-р Димитрина Ставрова, координатора на Движението на родителите за качествено образование, което представлява 250 000 души - учениците от випуск 2008 и техните семейства.
Министър Вълчев забрави само да спомене, че ние искаме, настояваме, твърдо подкрепяме провеждането на държавните зрелостни изпити през 2008 година.
Ние искаме непременно те да се състоят, независимо от това, че се узаконяват в последния момент; независимо от това, че ще се проведат без ясни критерии за оценяване и без предварително известни критерии за превръщане на точките в оценки;
независимо от това, че в противоречие с Националната програма за развитие на образованието приета от Парламента, те ще се проведат без стандартизирани тестове, съставени набързо и на светлинни години далеч от световните стандарти;
независимо от това че няма изготвен стандарт за книжовния български език, който трябва да е основна база за оценяване на задължителната за всички зрелостници матура по Български език и литература;
независимо от това, че - както изисква Законът - с випуск 2008 няма проведена нито една пробна матура от МОН; независимо от това, че нашите деца не са били подготвяни за тестова форма за изпитване и нямат никакво време за подготовка и преговор на материала за цели 4 години;
независими от липсата на подготовка на учителите за преподаване с оглед на тестова форма на оценка на знанията; независимо от това, че оценяването ще се извърши без арбитраж; независимо от това, че това е единствен шанс за явяване за децата ни; независимо от още много други нередности и несправедливости.
Да, ние искаме матури 2008 да се проведат!
Единственото нещо, което още искаме е на випуск 2008 да бъде даден шанс за пълноценен старт в живота; да бъде защитен от неясните последици на това първо, експериментално провеждане на матурите.
През май 2006г, министър Вълчев прокарва поправка в Закона за просветата, която поставя провеждането на матури 2007 в зависимост от неговата воля. Това му дава законова възможност и той отменя държавните зрелостни изпити за випуск 2007, випуска на неговата дъщеря.
Ние искаме народните представители да направят за сегашните 76 000 деца на България много по-малко от това, което са направили за випуск 2007, когато матури не са били проведени.
Ние искаме матурите най-сетне да бъдат проведени.
Но това, което искаме е и да се подкрепи едно от внесените в Народното събрание предложения и учениците от випуск 2008 да имат право да вписват оценките от матурите в дипломата си само ако не им вредят, както това е гласувано за випуск 2007.
Ние искаме най-невиновните за кризата в образователната система - учениците - да бъдат защитени от този пръв, предстоящ след дни експеримент.
Призоваваме народните представители от всички партии, от името на 250 000 избиратели, да защитят децата на България и тяхното право на бъдеще!
Bash
на 21.05.2008 в 16:39:23 #8То обрзование няма, та за матурите се притеснявате. Малкия ми син е 3-ти клас и учеха уравнения с квадратче на мястото на Х Без коментар!
kahn
на 15.05.2008 в 14:42:50 #7И независимо че едва през август 2007 той заявява, че е съгласен да признае изпитите САТ и ТОЙФЕЛ за матура, сега яростно опонира на тази идея, която ще направи достъпна за всички (а не само за избрани) възможността, след като са получили възможно най-обективното, най-външното оценяване, да им се зачете за матура. Лъжа е, че матурата е външно оценяване на системата. МОН оценява само себе си и както се каза, ще поставя оценките на себе си, както намери за добре. При създадения обществен натиск и при обявените идеи за оценяване става кристално ясно, че оценките ще са нагласени и няма да дадат обективна информация за нивото и състоянието на системата. Лъжа е, че оценките от матурите ще оценят обективно знанията за 4 години и ще отразяват по-правилно знанията на учениците, отколкото оценките през годините. Това е така, защото няма нито ясен, създаден стандарт за това, какви точно знания ще оценява матурите (не мъгляви фрази за общообразователен минимум); защо те са избрани; каква е ролята им в целия преподаван материал по предмета и в обучението като цяло; какво е значението им, за да бъдат избрани да служат за един праг на зрелост? Лъжа е, че матурите се провеждат чрез стандартизирани тестове, каквото е изискването в Националната програма и от страна на Европа. Най-основната задача на стандартизираните тестове е да създават еднакви условия и да не позволяват преференции, нито да ощетяват изпитваните. Един стандартизиран тест се изработва за минимум година и половина. Нищо подобно поне приблизително не се прави у нас. Ощетените Лъжа е, че няма да има ощетени - и в оценяване, и в промяна на условията. Очевадно е, че според всички заявления на министъра относно оценяването, че независимо от световната практика и неясното ниво на тестовете, които се предлагат у нас, той е заковал шестицата на 100 точки. Така, дори и по мъглявите обяснения на министъра става ясно, че ако вместо 50-60 точки, каквато е световната практика за тройка, масово се определи в България тройката да е под 30 точки, то на тези ученици ще им бъде даден бонус от 30 точки, за да им се „зачете" тройка, но на онези, които са изкарали без никакви министерски подаяния 90 точки, няма да се даде нищо. Да не говорим за безпрецедентния факт, че един-единствен изпит, едно-единствено явяване ще определи съдбата на най-добрите за цял живот. Но най-страшното са предлаганите в момента промени в Закона за просветата, защото узаконяват един некачествен, повърхностен начин на провеждане на матурите - нещо, което скоро ще доведе до истинско влошаване на качеството на образованието. Наред с някои противоречиви текстове, дали досега повод за съдебно преследване на матурите, се отменят и съществени, съдържателни текстове относно начина и качеството на тяхното провеждане. А именно - отменят се текстове, изискващи създаване на ясни критерии за оценяване (те се оставят на волята на този и последващите министри); текстове, изискващи създаване на стандарти за държавните зрелостни изпити; необходимостта от арбитър; необходимостта от достатъчен брой апробации и още много други, свързани с извършване на конкретна работа от Министерството на образованието. Дори се посяга на сакрален за всеки българин текст - този за книжовния български език. С отмяната на тези текстове министърът замита и прикрива цялата несвършена работа по подготовката и провеждането на сегашните матури. На практика се залага бомба под самата идея за матурите. В Националната програма за развитие на средното образование и предучилищното възпитание (2006-2015) ясно е казано, че матури трябва да се проведат не по-късно от 2011 година Няма никакви известни на обществото належащи причини, за да се бърза на пожар с тяхното провеждане. Същото гласи и предизборната програма на БСП. Лъжем Европа - с това, че правим матури (като техните); че оценяваме обективно (както при тях); че провеждаме матури чрез стандартизирани тестове (както при тях); че имаме критерии за оценяване (не само точки оценки както при тях); че оценките от проведените матури отразяват обективно и правилно знанията на учениците ни. Лъжем, че усвояваме правилно европейските пари - по европейската програма „Човешки ресурси" са взети 3 911 660 лв. за създаване на критерии за оценяване, каквито министърът постоянно открито твърди, че в момента няма и ни заблуждава с истории за превръщане на точки в оценки. Оценяването не се състои в превръщането на точки в оценки - това е само крайната и най-лесната фаза. То е цяла наука и изисква задълбочена и продължителна работа. Не са направени и качествени стандартизирани тестове за провеждане на матурите. Няма страна по света, в която тестовете за матурите да се правят 3 месеца преди провеждането им, без апробация и без спазване на съответната технология. Точно за това министърът, а и обществото все още не знаят какви ще бъдат тестовете - лесни или трудни, и се предлага нагласяване на оценките според резултатите. Крайно време е да се сложи край на тези лъжи и в България да се започне да се работи качествено, както навсякъде в Европа, а не само да се имитират дейности.
kahn
на 15.05.2008 в 14:41:27 #6Хайде Вълчев кажи защо става така :По-голям бум на частни уроци системата не познава. Плаща се за допълнителна подготовка в школи, изникнали като гъби за последните няколко месеца Една от най-злободневните теми през последните дни е отново темата за предстоящите матури. Този нестихващ интерес се дължи най-вече на факта, че въпросът засяга само тази година около 250 000 души - зрелостниците и техните семейства. Вече на всички стана ясно, че тазгодишните матури са обявени в нарушение на действащия Закон за народната просвета и е манипулация и лъжа да се твърди, че те били напълно законни. Най-неоспоримото доказателство за това е, че самият министър, перфектен юрист, внася в началото на 2008 проект за промени в закона, които ще узаконят тазгодишните матури и ще осуетят бъдещото им съдебно оспорване. Наистина трябва ясно да се зададе в обществото въпросът: кое от двете твърдения е вярно -1) „Матурите са обявени законно" или 2) „Матурите се узаконяват в момента". Ако първото беше вярно, то предлаганите промени в закона будят само недоумение Ако се узаконяват в момента, възниква въпрос от съвсем друг - морален характер: Морално ли е дни преди старта на изпитите те да се „доузаконяват"? Не е ли това в пряко противоречие с все още (в момента) действащия закон, който изисква „промените в образователната система да са предсказуеми и предвидими" и „промените в начина на завършване на даден етап или клас да са ясни преди началото на учебната година? Какъв пример дава самият министър, а и подкрепящите го депутати на подрастващите с подобно поведение? Дали тогава обществото има право да изисква от учениците морал и дисциплина, а самото то да променя законите и да ги нарушава? Въпросът е риторичен. Но, изглежда, нашето общество (и дори народните избраници) е толкова свикнало с нарушенията на закона, че като му се изброяват закононарушенията на МОН, то свива равнодушно рамене и не счита това като повод на недоволство. Единствените, които се осмелиха да надигнат глас и да кажат „Царят е гол", бяха випуск "Единство" през ноември. И така достигаме до първата лъжа, повтаряна в публичното пространство - лъжата, че матурите се провеждат законно. Втората лъжа е, че матурите са вход за ВУЗ - един бегъл преглед показва, че те са вход за по-малко от 10% от всички специалности, предлагани от нашите университети, и то за онези от тях, за които от години не могат да се наберат достатъчно кандидати. Третата лъжа, повтаряна от министъра, която по разбираеми причини заглъхна напоследък, е, че „около матурите няма да се допуснат частни уроци поне докато аз съм министър". По-голям бум на частни уроци системата не познава. Плаща се за допълнителна подготовка в школи, изникнали като гъби за последните няколко месеца. Плаща се за курсове за подготовка за матури и паралелно за кандидатстудентски курсове (защото, както вече стана ясно, матурите не са вход за ВУЗ). Тазгодишните матури струват около 50 милиона лева на родителския джоб, и то по занижена оценка. Лъжа е, че матурите ще унищожат така наречената от министъра кандидатстудентска мафия (защото според мен такава няма). Тя елегантно се трансформира в матуритетна мафия (ако, повтарям, допуснем да наречем така школите за подготовка, нещо, с което съм дълбоко несъгласна). При това, искам да подчертая, че тези допълнителни подготовки се налагат и плащат от родителите не защото повечето деца не са подготвени от системата, а поради тоталната неяснота какво всъщност ще представляват изпитите, какво ще се изисква от децата, как ще се оценяват. И тези пари се дават от онази част от родителите, които искат децата им да се представят не просто задоволително, а много добре и отлично на предстоящите матури. Но към тази така наречена мафия се добавя една друга мафия - на издателите на помагала за матурите. И ако да не е ясно какво е качеството в различните школи на подготовка, за помагалата то е повече от очевидно - на пазара няма нито едно-единствено помагало, в което да няма грешки в тестовете и което е още по-страшно - в тестовете масово са включени въпроси от материал, който е извън този, определен за матурите. Това хвърля зрелостници и родители в още по-голяма паника, още повече че няма официално одобрени от МОН помагала за подготовка за матурите. Такива помагала (официално одобрени от институцията, провеждаща изпита) има във всички страни по света - министърът обеща изрично издаването на такива помагала по подобие на помагалата за САТ и ТОЙФЕЛ и обеща, че ще могат да се намерят година преди изпита - няма ги. Лъжа е, че за матурите няма да се изисква допълнителна подготовка. Тя очевадно се налага в условията на тотална неяснота на провеждане на изпитите; но се налага и поради извънредно късното обявяване на заповедта за провеждане на тазгодишните матури. Това че матурата се провежда върху така наречения общообразователен минимум, изобщо не помага в случая, дори е минус, защото за други училища (като техникумите) този материал е взет отдавна и има нужда от съществено опресняване. Лъжа е, че са проведени многократни пробни матури. Пробни матури са провеждани, но върху съвършено друг тестови формат. Върху предлаганите сега тестове са проведени еднократни пробни матури през 2007, и то само върху по-малко от 5% от броя на сегашните зрелостници за БЕЛ и по-малко от 1% за математика и останалите предмети. Никакви анализи на тези резултати не са направени. Никакви изводи не са направени. Има само статистически резултати за броя на двойки, тройки и т.н. Законът изисква пробните матури да се провеждат за всеки випуск дванадесетокласници поне еднократно. Такива за випуск 2008 не са провеждани изобщо. Нещо повече, този текст е измежду предложените за отмяна и по този начин и бъдещите випуски ще бъдат в тотално неведение до ден преди изпита какво ги очаква. Лъжа е, че няма освобождаване от матура и те са задължителни за всички - с предлаганите в момента промени в закона министърът предлага освобождаване от втора матура за част от училищата, по негова преценка И нез
kahn
на 14.05.2008 в 19:46:24 #5bobata Написал си ясно ,няма какво да се каже пове освене 1 - На кой режим напомня това има закон има проблем с матурите ,няма закон няма проблем с матурите и защо нямаше пробни матури до сега за този випуск и в коя нормална държава ЗРЕЛОСТНИ изпите се съставят за месец от 10 човека без никаква апробираност ?Как така в Чехия една по -нормална държава отмениха матурите?Къде е скалата за оценяване ?Купища въпроси без отговор.Но нали това не засяга всички ,а само някакви си 85000 човека ,които са бъдещето на тази проклета страна.Продължавайте в същия дух .Този випуск беше ощете ,беше изигран и стана жертва на едно копеле желаещо да влезе в историята , но всеки народ си заслужава политиците ,а както се вижда от коментарите ние си заслужихме Даниел Вълчев
NikB
на 14.05.2008 в 14:49:47 #4Че що един министър да не промени едни матури заради щерка си? Тодор Живков уволни цял набор заради внука/сина си (щото промени и закона, за да може да осинови вника си). Впрочем, неговия син все пак служи, докато синчето на члена на Политбюро Станишев - олигофренчето-министърпредседател - въобще не е служил.
дрън-дрън
на 14.05.2008 в 14:49:31 #3Мила майко, ако децата учеха така, както ние едно време, нямаше да се притеснявате. И аз имам две деца, на едното му се учи на другото - не. Който учи, ще се справи, спокойно, не травмирайте собствените си деца! Едно време децата сами се справяха, родителите я знаеха, я не за матури, изпити и т.н. А сега родителите по-гласовити от децата. А те ако се издънят на матурите, ще обвинят министъра, защото вие вече сте написали обвинителния акт срещу него. Но не сте права!
azsum
на 14.05.2008 в 14:35:39 #2хахахаа Велчев ще променя цял закон, заради щерка му. Да бе да.
chep
на 14.05.2008 в 14:19:44 #1Хайде стига лиготии. Малките олигофренчета до един ще се явят на изпит с листовки пред КАТ, а за матурата не можели. И на всички шестици да напишат това няма да ги направи по-умни и възпитани от родителите им.