Родители сезират прокуратурата заради фиктивни адресни регистрации, чрез които деца биват приемани в първи клас, съобщи БНТ.
Повод за протеста на майките и татковците е случай, при който дете кандидатства за първи клас в осем столични училища. Детето не е прието в нито едно от школата. Семейството му живее в центъра на столицата от много години, но детето не успява да събере необходимите точки.
Месеци преди финала за прием на първолаци все повече родители сменят фиктивно адресната си регистрация, за да осигурят достъп до желаното училище за своето дете. Това е причина деца, които реално живеят в този район, да останат извън училище.
Нормативно определените разделителните линии на някои райони преминават през жилищни сгради и изпращат децата от един блок в две различни училища. Други деца, които са близо до училище не успяват да учат до него, защото определените райони не включват техния дом.
"Лично аз мисля, че има злоупотреба. Не може на един адрес да има 5 деца. От 5 месеца насам ние говорим за тетрадки и раници и с нетърпение чакаме първия учебен час, първия учебен ден, но за съжаление на този етап на първо класиране ние не сме класирани в нито едно от учебните заведения. Как може от 8 училища да няма едно свободно място за моето детенце", пита Красимир Атанасов, баща на бъдеща първокласничка.
От комисията по прием на първи клас в 19 СУ "Елин Пелин", София отговориха, че не достигат точки, за да може детето да учи в тяхното училище. "Продължава записването на децата от първо класиране до утре. До момента не всички са се записали. Просто трябва да изчакаме", заяви Нина Ангелова от комисията.
Директорите на училища, които често стават жертва на гнева на родителите предлагат да има период, в който да се приема адресната регистрация. От общината признаха,че прогнозирали проблемите още когато излязла наредбата на Министерството на образованието и науката (МОН), обясни Анелия Андреева директор на 20 ОУ "Тодор Минков".
Самият зам.-кмет на София по култура и образование Тодор Чобанов обясни, че и в общината не разбрали защо е избрано записване по настоящ, а не по постоянен адрес. Местната власт има ангажимент към материалната база, към учебния процес. Към приемането ангажимент има регионалното управление и министъра.
Той призова, ако има документи с невярно съдържание, да бъдат уведомени съответните институции. От МОН ще организират среща с представители на общината.
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обясни, че миналата година в министерството решили да въведат съобразна уседналост на учениците.
Олаф БГ
на 06.06.2017 в 22:26:43 #11) Наредба за приобщаващо образование - не функционираща. Протести. 2) Наредба за класиране на 1 клас - протести, прокуратура 3) Целия закон за образованието даден на Конситуционен съд. Ако се върнем назад - 10-20 месеца ни отвличаха вниманието с насилие в училище и внушаваха, че родителите не са си свършили работата. Една Мрежа за децата не излизашще пот медиите, но сега я няма.... Кои имена от МОН и подразделения, общината, ДАЗД или други ПОЕМАТ отговорност за нарушените детски права и з апсихическия тормоз над децаи родители? Кой от отговорните е посетил психотерапевт от фондация, член на Мрежа за децата? Даже ИДИЛ поема отговорност за смърт след атентати, у нас длаи има поне един чиновник, който да е виновен за нещо? И да се извивни?