Българският език е безкрайно подценен в нашата образователна система.
Това заяви проф. Боян Вълчев по време на пресконференция на Съюза на учените в България, с участието на учители по български език и литература, която се дава по два повода - наближаването на 24 май и провеждането на матурата, която е след три дни.
Училището е единственият инструмент за въздействие върху състоянието на езиковата култура на обществото, отбеляза проф. Вълчев.
По думите му на учениците се преподават филологически знания, при това в неподходяща за това възраст, които не се овладяват.
Това според него е сгрешена концепция.
Всъщност предмет „български език" реално няма. Той е закачен механично към литературата през целия гимназиален курс и предвижда малко часове само за теоретични занимания, подчерта професорът.
Според него това, което трябва да се направи, е да се раздели обучението по български език от литературата.
Българският език не е предмет като останалите, посочи той, защото обслужва всички останали предмети.
Предметът трябва да има свой собствен обект и център и няма да е прикачен механично към литературата, заяви проф. Боян Вълчев.
Литературата в момента изяжда от времето за преподаване на български език, категоричен е той.
Предметът български език трябва да се предвиди през целия прогимназиален и гимназиален етап, категорични са учените.
Най-важно е овладяването на комуникативно- речевите умения и практическите знания за езика.
Според Вълчев учебниците и учебните програми са претрупани с академично знание и терминология, неотговаряща на характера на училищното образование.
Учителските колективи трябва да създават учебниците, смята професорът.
Според него организацията, изпитните задачи и оценяването на матурата не отговаря на никакви общоприети стандарти.
23% е изискването, което е поставила държавата за получаване на минимална положителна оценка на матурата.
„Матурата не представлява стимул, всеки изкарва матурата.", коментира проф. Вълчев.
„Досега не получаваме сигнали, че няма да се повторят слабостите при провеждането на матурата през миналите години", каза той, като допълни, че ще настояват министерството задължително да организира обсъждане на резултатите от матурата от специалисти на широки, а не само на тясно ведомствени форуми.
Според Цеца Петрова, която е учител, получават се кризисни зони - като 8 и 10 клас, в които изучаването на български език е неглижирано, поради знанието по литература, което се предлага на децата.
„Централизацията на българското образование е направило от българския учител пионка, която не смее да пожелае свободата си от професионална гледна точка, а чака програмата да му бъде спусната", заяви Маргарита Илчева, също учителка.
„Учим децата за езиковеди, не на български език. Учим децата що е сказуемно определение, а не да приказват", категоричен бе и академик Михаил Виденов.
Поискаха разделяне на ученето по „Български език” и „Литература”

Източник: БГНЕС, архив news.bg
архив
DrM
на 19.05.2012 в 02:09:24 #15Само като ви чета коментарите...прав е човекът.
ъ-ъ
на 18.05.2012 в 20:59:32 #14Поредната недомислица. В гимназиалния курс не се изучава граматика и български език. Такива се изучават в началното и прогмназиално училище. Предполага се, че гимназистите (8-12 клас) би трябвало да владеят езика достатъчно добре и да наблегнат над литературата и литературното му ползване. Едно време имахме граматика в 8-ми клас и това беше. После литература и писане на теми и литературни анализи. Сега минаха на "пейства" "копи" "кликва" "логва" и т.п. бисери. То е неизменно, че ще навлизат все повече чуждици с технологията и развитието на света, както и че тези чуждици и термини ще бъдат безпощадно побългарявани. една от "любимите" ми модерни глупости е "правя презентация юзвайки компютарен интерфейс и софтуеър"
Та българския език е безпощаден и нема прошка към нито една дума идваща от англосаксонските езици по време на интерент ерата.
но в това има разлика все пак с онова "бонжуар!" което си е чиста проба незнание на език.



sandiu
на 18.05.2012 в 19:54:24 #13Соня , Не се оптвай да мислиш.Това упражнение не ти се отдава.Явно си завършила психология ,политология,социология или подобна лалджийска наука. Хорара развиват виски технологии , произвеждат компютри ,мобилна техника ...., а нашите със знанията си за баба Илийца ше бъдат едни специалисти ,които могат само да сменят чаршафите на чуждите туристи по нашето море. Инженери ни трябват ,не лаладжии. Няма ли математика ,няма инженери ,няма икономика!
x-man
на 18.05.2012 в 19:54:21 #12@sandiu Абсолютно си прав за математиката. Докато езика е просто начин на комуникация, то математиката е начин на мислене. Всъщност именно математиката ти помага да мислиш логически. Който не знае математика е просто една кръгла нула, ако ще и 20 езика да знае. А в България, особено в последно време математиката е абсолютно изоставена. Новите среднисти са толкова зле, че просто няма на къде. Не може човек да има висше образование и да не знае елементарна математика....... но в България това е все по често наблюдавано. При това взимат висше в технически науки, без да знаят елементарната математика......
.
В днешно време човек може да вземе каквото си иска образование в България само с плямпане....... без грам логика в мисленето си. После се чудим, как управниците ни говорят пълни глупости и местят реактори на АЕЦ от едно място на друго, все едно са "бойлери".
Sonq
на 18.05.2012 в 19:10:50 #11"Но със знания за баба Илийца икономика не се прави и банкови сметки не се пълнят." Тоя пък решил, че всичко е пари... Мъка! Мнозина от донеслите най-много на човечеството като издигане на познанието и мисълта са си умрели бедни. Това по-малко славни ли ги прави? Разбира се, че не!
sandiu
на 18.05.2012 в 18:03:21 #10Напълно съм съгласен с професора ,но и ....още нещо. Вярно е,че учат много излишни неща по литература за сметка на овладяването на българсият език. Но със знания за баба Илийца икономика не се прави и банкови сметки не се пълнят. Математиката я няма.Това е страшно.Трябва да има ЗАДЪЛЖИТЕЛНА МАТУРА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И МАТЕМАТИКА.И трети избираем предмет. Сега 99% от зрелостниците избират втора матура география или история. Всички търсят на хляба мекото.Никой не избира математика. А няма ли математика ,няма инженерни науки ,няма икономика. Трябва да се променят учебните планове програми така ,че ЕДНА БЪЛГАРКА да стане ЕДНА ГРАЖДАНКА НА СВЕТА.
bravo
на 18.05.2012 в 17:11:17 #9Аз не мога да разбера толкова ли няма съвременни автори? Няма ли български автори, творили след 1944та?! ================================ Няма, както и няма руски автори след 1917. Познайте защо.
dddddd
на 18.05.2012 в 16:45:11 #8При тия скандали, дето тресат любимата партия, нюза се чуди каква глупост да сложи за водеща новина.

boris
на 18.05.2012 в 16:25:53 #7Училището е единственият инструмент за въздействие върху състоянието на езиковата култура на обществото, отбеляза проф. Вълчев. --------------------------------------------------------------------------- Глупости.
Архангел
на 18.05.2012 в 16:24:53 #6Аз не мога да разбера толкова ли няма съвременни автори? Няма ли български автори, творили след 1944та?! Докога ще ни занимават с текстове от преди 100 и повече години? Като не си живял в нея среда и не техните въпроси са днескашния дневен ред как да ги анализираш и коментираш? Преди 100 години може Освобождението да е било актуален въпрос, но днес е актуално състоянието на ЕС, кризат ав Иран, Сирия, арабскат апролет и т.н. Не може ли да се пише по тях примерно? Бтв и съвсем не ме интересува какво бил искал да каже абтова в еди си кое произведение! Каквото е искал-ДА ГО Е КАЗАЛ!
Св
на 18.05.2012 в 16:18:55 #5Пълни неадекватници, които не живеят на тоя свят. Проблема не е малкото часове, а на това че на пишлигарите им дреме на оная работа, а даскала е в ролята на ниско-платен парцал, който е длъжен за жълти стотинки да търпи диванетата да му се качат на главата и да имитира дейност.
westside
на 18.05.2012 в 16:10:15 #4Според него организацията, изпитните задачи и оценяването на матурата не отговаря на никакви общоприети стандарти. 23% е изискването, което е поставила държавата за получаване на минимална положителна оценка на матурата. „Матурата не представлява стимул, всеки изкарва матурата.", коментира проф. Вълчев. ----- Абсолютно вярно. Едва ли не само за явяване имаш 3-ка. Зачеркваш само 'а' на всеки въпрос и ето ти минимум тройка.
hellwitch
на 18.05.2012 в 15:49:27 #3Явно и ти не разбираш и грам за какво става въпрос. Не е проблема в това, че БАН и СУ имали спорове - това е нормално за всяка една сфера като се съберат специалисти. Ако отидеш на 2-ма професори лекари и те ще ти кажат различни неща, още повече ако са от най-добрите в света. Това, за което е статията и са прави е, че обучението по БЕЛ е пълна трагедия. Едно, че от 2-ри клас те занимават коя дума каква била, второ че самата литература в гимназията е пълна порнография - преписване на безсмислени литературна анализи, а не дискутиране на литературни произведения. Това, което трябва да постига образованието е да учи децата да се изразяват, да мислят, да дискутират теми, да презентират и защитават мнението си. Нищо от това не се учи и постига със сегашния курс по БЕЛ, защото той не е променен от комунистическо време. А тогава папагалстването на "литературна критика" е имало роля на пропаганда. Просто, чрез критиката се налага определено мнение и тълкувание. И то после се налива в съзнанието на децата.
Матю
на 18.05.2012 в 15:45:50 #2Архангеле, записва се само едно правило: "Правила няма" и си готов по твоите критерии. Иначе каквато и формулировка на правилата да се изведе, винаги ще се изпълнени само два от следните критерии: КРАТКО, ПРАВИЛНО и ЕДНОЗНАЧНО. Кои да е две. Ако са кратки и правилни, ще са многозначни. Ако са кратки и еднозначни, ще има грешки. Ако пък са правилни и еднозначни, ще са прекалено дълги.
Архангел
на 18.05.2012 в 15:34:56 #1Вие седнете се разберете най-сетне за правилата в българския език! БАН си пише едни правила, СУ си прави негови (понеже СУ били най-велики) Айде бе! Искам книжка с описани ВСИЧКИ правила в българския език, както и ясна процедура кой съставя тези правила, кои и кога ги променя! КРАТКО,ЯСНО,ТОЧНО!