Отпадане на някои творби на Иван Вазов, Димчо Деблянов и Яворов за смет на повече стихове на Христо Ботев.

Това е една от констатациите на проведеното допитване до учители, в което са участвали 76,2% от учителите (4461 от 5854) по български език и литература.

Обобщените резултати показват, че учителите намират за необходимо Ботев да е представен с няколко допълнителни спрямо предложените в проектите на нови програми творби - „Елегия", „Моята молитва", „Майце си", за сметка на някои творби на Вазов като „Елате ни вижте!" и „Новото гробище на Сливница" или на по-едностранчивото представяне на автори като Дебелянов (без творби, свързани с войната) или Яворов (без ярко символистична творба).

МОН се бори за по-голям бюджет за 2014-та
Още...

От просветното ведомство уточняват, че тези примери в никакъв случай не бива да се тълкуват като желание на учителите посочените творби да не се изучават, а като търсене на оптимален баланс между броя на учебните часове, предвидени за изучаване на литература, и авторите и творбите, които отчитат като по-значими и държат да се включат задължително.

Според МОН изборът на учителите на автори и творби е повлиян най-силно от стремеж за запазване на всички класически автори, присъствие на най-емблематичните творби за всеки автор, посочване на най-лесно възприемани от учениците творби, както и на присъстващите в момента творби, включени в държавните зрелостни изпити.
Преобладаващата част от учителите - 81 % намират за по-удачен хронологичния принцип (историческа епоха - литературни явления - биография на автор - творчество - конкретна творба и т.н) при обучението в 11. и в 12. клас.