При дългосрочно онлайн обучение децата се демотивират, губят желание за учене, движение, развитие, стават инертни, апатични, концентрацията им е силно понижена. При някои деца се отключват меланхолия и депресия. Това се казва в отворено писмо до премиера Бойко Борисов, министрите на здравеопазването Костадин Ангелов, на просветата Красимир Вълчев и до държавния здравен инспектор.

Писмото в подкрепа на присъственото обучение е от Неформална група "Родители на деца в прогимназиален и гимназиален етап на образование", БАНО, Антонина Кенова - Национален инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система.

Всички ученици от 1 до 12 клас преминават на онлайн обучение за 10 дни

Всички ученици от 1 до 12 клас преминават на онлайн обучение за 10 дни

МОН потвърди прекратяването на присъствените занятия

България е единствената държава в ЕС, която затваря децата като първа мярка за борба с COVID-19. В допълнение на това често отношението към учениците в прогимназиален и гимназиален етап е дискриминационно, те са по 8-13 часа пред компютрите в домовете си с презумпцията, че нямат нужда от надзор, пишат авторите на писмото и настояват за преосмисляне на мерките към децата в училищна, градинска и яслена възраст, както и към школите и центровете за формално и неформално образование.

През текущата учебна година 2020/2021 голяма част от учениците имат едва по 8-9-10 седмици присъствено обучение спрямо 18-16 седмици дистанционно обучение в електронна среда от разстояние (ОЕСР). Децата ни са затворени по домовете си чрез ОЕСР в продължение на месеци, пишат авторите и прилагат графика за електронно и присъствено обучение.

Две ученички са в болница след запой по време на онлайн урок

Две ученички са в болница след запой по време на онлайн урок

Момичетата са на 12 и 13 години

Освен, че учениците са затворени в домовете си, периодично се затварят ясли, центрове за неформално образование, спортни зали и центрове, школи за допълнителни занимания, центрове за работа с деца със СОП, се казва в писмото.

Дългосрочното лишаване на децата от общуване присъствено с връстници и учители, движение, спорт в нормална среда води до своите отрицателни последствия, голяма част от които остават скрити за външния свят. Месеците в седнало положение от сутрин до вечер пред мониторите водят и до разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства при подрастващите, се казва в писмото с настояване за преосмисляне на политиката на затваряне на училищата.

Като изчисляват данните на НСИ, че по едно дете на 2-3 училища или едно дете на 4-6 детски градини и ясли е било с положителен тест за коронавирус, те заявяват, че е неоснователно 925 хил. деца да се обучават в домовете си заради 1196 деца (около 0,1%).

Определиха датите за присъствено обучение на учениците от 5-ти до 12-ти клас

Определиха датите за присъствено обучение на учениците от 5-ти до 12-ти клас

Децата в центровете за специална образователна подкрепа могат да учат, ако са под 35

"Училищата допринасят за малка част от всички случаи на заразени с Covid-19 във всяка държава членка на ЕС", цитират данни от Проучване на Европейския център за контрол на болестите за ролята на децата и училищата в разпространението на Ковид-19

Според същия източник по време на пандемията от COVID-19 не са наблюдавани значителни училищни огнища. Не са открити доказателства, които да сочат, че децата или образователните среди са основните двигатели на разпространението на SARS-CoV-2. Педагогическият персонал и възрастните в училищата не са изложени на по-висок риск от всяка друга професия.

"Извършеният от Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията (ЕЦПКЗ) преглед на равнищата на заразяване и състоянието на училищата в 32 европейски държави установява, че отварянето на училищата и контактите в училище не се свързва със значително нарастване на разпространението в общността" , се казва в писмото.

Учители пишат на Борисов да спре присъственото обучение

Учители пишат на Борисов да спре присъственото обучение

Притеснени са от увеличението на заразените с COVID-19

В същото време те проявяват разбиране за сериозността на заболяването и на ситуацията, в която се намираме. Но не може цената да бъде платена от децата ни. Искането им е затварянето на градини, ясли и центрове за формално и неформално образование и работа с деца да бъдат крайна мярка. Преди това да са затворени казина, търговски центрове, нехранителни магазини, заведения за хранене, спортни зали. Авторите на писмото искат ускоряване на ваксинацията на всички желаещи.

При първи данни за спад заболеваемостта всички ученици (1-12 клас) да бъдат връщани присъствено и да бъдат отваряни градини, школи, центрове за формално и неформално образование, преди разхлабването на всякакви други мерки, настояват авторите на писмото. Ако се налага редуване по график, то да бъде 2/2 седмици и да включва всички класове, за да не бъде стоварена тежестта на онлайн обучението върху определени класове (8-12 най-често).