През последните пет години студентите по педагогика са намалели с близо 25%, с 23% на сто е намалял приемът на студенти по “Електротехника”, с 22 % - по „Машинно инженерство“, с 26% - по “Енергетика”, с 30% - по “Архитектура” и с 36% - по "Химични технологии".
Това се посочва в писмен отговор на министъра на образованието Меглена Кунева на въпрос на депутатите от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов за проекта „Студентски стипендии“, финансирани с европейски средства. Припомняме, проектът предизвика гнева на много студенти от специалности, които нямат право да кандидатстват за стипендии.
Меглена Кунева посочва като пример, че с намалението на студентите по педагогика и на фона на това, че през следващите 10 години над 45 000 учители ще навлязат в пенсионна възраст, след години ще имаме недостиг на кадри във всички сфери.
Коментарът на образователния министър е, че разписаните в закона „приоритетни специалности“ би трябвало да се наричат „проблемни от гледна точка на търсенето на студенти“.
В отговора също се припомня и че работодателските организации и анализите на пазара на труда алармират за увеличаващ се недостиг на инженерни и технологични кадри с висше образование.
От друга страна студентите по икономика са се увеличили с 4%, по право - със 17%, по психология - с 21%, а професионалните направления от медицинските науки с 60 на сто.
Според МОН диспропорциите се дължат до голяма степен на досегашния финансов модел в системата на висшето образование, който е бил изцяло ориентиран към търсенето на образование, без да се съобразява с нуждите на пазара на труда.
Затова и в отговора на Кунева се заявава решимост да се приложи инструментът на ограниченията за кандидатстване за европейските стипендии като начин да се обвърже образованието с пазара на труда.
Освен това по думите й евентуални промени в конкретния проект за стипендиите на практика ще означават промени в оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, а то представлява дълъг преговорен процес с Европейската комисия, в който България трябва да доказва своята решимост за реформи.
Олаф БГ
на 28.10.2016 в 15:48:11 #1В момента именно психолози се ангажират от властта да "решават" проблема в образованието и със задачата да се прехвърли на родителите вината на системата. Когато учител каже "нямам време да обясня добре на всички деца", децата не се пращат при друг учител/педагог в училище, които да дообясни, а се пращат при психолога, който да "намери" проблема в семейството - как така петокласника не разбира веднага този матераила за 8 клас, спуснат в 5-ти! Родителят трябва да е виновен. Веднага да прати детето на уроци. Особено по английски. 500 лева годишно веднага в самото училище! Няма нужда да ходи далече! В това са замесени чужди фондове и посолства финансиращи фондации уж по линия на закрила на детето. Длъжността педагог-съветник е подменана на практика с психолог навсякъде и никога няма свободен педагог, който да помогне на дете.