Наръчник за оказване на помощ на деца, попаднали в критични ситуации, ще бъде публикуван днес на сайта на Министерството на образованието.

Наръчникът е предназначен за учители и социални работници, и ще ги учи как да действат в случай, когато е застрашено психическото здравен на децата.

Изданието е дело на Държавната агенция за закрила на детето. Неговата основна цел е да научи педагозите как да действат в ситуации, когато е застрашено психичното здраве на децата.

По данни на агенцията, всяко дете до 16-годишна възраст е преживяло критично за психиката му събитие. Ако до 24 часа от него не бъде оказана адекватна подкрепа, расте рискът от последващо посттравматично разстройство, обясни психологът Елена Пенчева.

Децата не са изолирани от този социален живот, който водим и от всичко, което се случва около нас. Те са изложени на критични събития, на различни стресови ситуации и ги преживяват по същия начин, както и ние възрастните."

Според заместник-председателя на Държавната агенция за закрила на детето Христо Монов в критични ситуации децата трябва да дадат воля на чувствата си, защото подтискането им води до по-сериозни последици.

„Този наръчник точно това предотвратява. Най-вече правенето на такива традиционно приети за нормални начини на отреагиране на подобни събития - „Мълчи!", „Няма да говориш, ще го забравиш, то ще отмине.".

Няма да отмине. Такива неща не отминават, те оставят следа в психиката, въпросът е да знаеш как да живееш след това, казва Монов.