Образованието е над политическите страсти, заяви просветният министър Анелия Клисарова по време на експертна дискусия „Моят учител", организирана от в-к Труд.

За да има добро образование, трябва да има национален консенсус, посочи още тя. Трябва да мислим в една посока, категорична е Клисарова.
Образованието, по думите й, много зависи от учителите и ефективното образование зависи от ефективните учители.

Анелия Клисарова коментира, че законът за предучилищното и училищно образование не е на една или друга партия, а на цялото ни общество.
Друг важен приоритет според просветния министър е Законът за професионалното обучение и образование, с който изоставаме.
Концепция за насърчаване на грамотността, както и концепция за повишаване статуса и доверието към българския учител, са сред другите важни аспекти в работата на МОН, стана ясно от думите на министър Клисарова.

Председателят на образователната комисия в НС Ваня Добрева от своя страна подчерта, че първостепенна просветна задача е обсъждането и приемането на нов закон за българското образование. Системата трябва да е предвидима, да бъде ясно на обществото, какво ще се случва в следващите години, обясни Ваня Добрева.
Тя поздрави министър Клисарова за идеята й да се разшири системата за извънкласните занимания за учениците.

В българската културна памет учителят и попът винаги са били на почит, изтъкна депутатката от БСП. Тя настоя да се върне авторитета на българския учител. Затова и, по думите й, са важни мерките на МОН за квалификация на учителите.

Добрева акцентира и на идеята на премиера Пламен Орешарски за социални пакети за учителите, така че професията да стане по-атрактивна за младите хора и да се подмлади учителския състав.

От Съюза на работодателите в образованието коментираха, че е нужен консенсус за това, което ще се случва в образованието, защото без такъв консенсус, нищо няма да се случи в сектора.
Няколко неща очакват работодателите в образованието - гаранция за здравето и сигурността на децата, качествено образование, професионализъм на педагогическите специалисти, квалификация на преподавателите, промяна на учебните планове и програми (повече практика за сметка на теорията), децентрализацията на финансирането да продължи, поддържане на училищните сгради и дворове.

Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители посочи, че трябва да се даде другият образ на българския учител и на образователната ни система и поиска проектът „Моят учител" на в-к Труд да се развие и да се премести и в електронните медии.

Българската образователна система не е лоша образователна система, убедена е тя. Според нея ние сме малко по-критични към образователната ни система.

86% от учителите ни са с висше образование, 28% са с второ висеше, 35% от учителите са с квалификационна степен, обясни Такева.
За европейски стандарти, по думите й, това е висок образователен статус на родните учители. Затова и тя призова да внимаваме как говорим за българските преподаватели.

Янка Такева настоя за приемственост в законодателството и политиките за образование. Тя поиска промяна в учебните планове при подготовката на учители. Сега завършилите учители излизат от университета с теоретична подготовка, но без особен опит и стаж.

Такева поиска в учебните програми на бъдещите учители по-засилено да бъде застъпено обучението по възрастова психология. Освен това младите учители трябва да имат и наставник, който да им предаде опита си в работата с ученици.

Трябва да се създадат политики за мотивация на родителите да подпомагат и да пращат децата си на училище, поиска още председателят на Синдиката на българските учители.

9,4 милиона лева са отпуснати за увеличение на учителските заплати в 17% от училищата и 22% от детските градини, за което Такева благодари на министър Анелия Клисарова.
Стана ясно, че учителите вече подготвят своите предложения за бюджет 2014 за сектор „Образование". 4,2% от БВП за сектора искат учителските синдикати.