Издателства скочиха срещу рецензиите на учебниците за 1-ви и 5-ти клас. На пресконференция в БТА няколко издателства, чиито учебници са били отхвърлени, изразиха мнение, че становищата са написани поръчково и са пълни с невярно съдържание.
Припомняме, че в края на миналата седмица Министерството на образованието и науката (МОН) обяви, че е одобрило общо 111 проекта за учебници и учебни комплекти за 1-ви и 5-ти клас. От внесени 51 проекта за 1-ви клас са били одобрени 39. За 5-ти клас са внесени 88 проекта, от които са одобрени 72. Така е приключил първият етап от процедурата за оценяване. Предстои вторият етап, а именно - получилите положителна оценка да бъдат изпратени на учителите, които да дадат положително или отрицателно становище.
Автори на учебници и представители на издателства се оплакаха, че са били принудени като в Паисиево време часове наред да преписват от рецензиите си. Оценителите са в състояние да унищожат новото, ценното и смисленото, което е заложено в новия закон за образованието. Те искали да вкарат всички нови и разнообразни учебници в стария общ коловоз.
Авторът на учебници по информационни технологии към издателство "Нова Зора" Ивайло Иванов обясни, че са установили, че първият етап се е оказал страшно благодатен за манипулиране на резултатите от страна на оценителите. Иванов е учител по информационни технологии, автор на учебници от 1999 г. и автор на учебни програми. Той изрази личното си мнение, че вторият етап - приложимостта, оценката от страна на учителите, трябва да предхожда първия. Според него ако един учебник е определен за неприложим от учителите, няма нужда да се пуска за разглеждане.
Иванов открои, че МОН е закъсняло доста с инициативите за учебниците и учениците от 1-ви и 5-ти клас са започнали училище без готови комплекти.
В първия етап оценяването на съдържанието на един проект се извършвало от екип от 7 оценители. Ако четирима от седемте оценителя дадат отрицателна оценка, проектът не продължава нататък.
По думите на Иванов проблемите на неодобрените издатели и автори започнали в момента, в който категорично им бил отказан достъп до копие от съответната рецензия. Не им било позволено да я снимат дори с телефон. Рецензиите били от порядъка на 70 страници. В крайна сметка от МОН разрешили на участниците да прочетат рецензиите си във ведомството и да си водят записки. В прочетените рецензии проличала целенасочена линия за умишлено поставяне на оценки на базата на лъжливи твърдения. Въз основа на такива се слагали и отрицателни оценки.
Издателите са стигнали до извода, че оценителите не са зачели авторския подход, нито интерпретирането. Те продължавали да виждат учебниците както са ги виждали години наред. Учители споделили, че са прочели две еднакви рецензии с правописните грешки - "копи и пейст".
Личало, че три едни и същи издателства се повтарят навсякъде и като за цвят било сложено и четвърто - всеки път различно.
Автори са възмутени, че учебниците им са отхвърлени, тъй като не съответствали на учебната програма, при положение, че самите те били писали въпросната учебна програма. Те обвиниха оценителите или пълна некомпетентност и непознаване на учебната програма или в умишлено диктувани рецензии, по нечии заръки.
Маркетинговият директор на издателство "Изкуства"-София Ангел Манчев обобщи, че общото мнение е, че има сериозни грешки в процедурата по оценяване на проектите. Той подчерта, че не е автор на учебници. В резултат на грешките в процедурата целият конкурс се опорочавал и това е много сериозно. Оценителите били анонимни, тъй като имената в рецензиите били заличени. "Цялата история понамирисва сериозно", отчете Манчев.
Според него трябва да има ясна прозрачна комисия, която да каже по определени критерии защо не са одобрени дадени учебници. Това да става и с конкретни примери.
Има прокуратура, разследващи органи и много внимателно ще се консултираме и ще видим дали няма длъжностни престъпления и дали няма как да се даде тази процедура, предупреди Ангел Манчев.
Представителката на издателство "Питагор" обясни, че становищата са написани без никаква мотивация. Комисията трябвало да поиска мотивирана оценка от оценителите си. Тя изрази надеждата си, комисия да провери работата по оценяването и да прецени кои възражения са основателни и кои не са.