Трудностите и успехите на българските учители в дигиталното образование и дистанционното обучение - това бе обсъдено на конференцията "Учители вече има. Какво следва?". Тя бе организирана от Фондация "Заедно в час" по проекта Novice Educators Training and Support (NEST), съфинансиран от програма Еразъм+.

Директорът на едно от първите иновативни училища Михаил Ненов в Бургас - ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията", превърнато в училище от Дом за сираци, разказа за предизвикателствата. Трудно събиране на добър екип учители и мотивация на учениците. От интелект към изкуствен интелект - коментира бъдещето на училището той. И обясни, че ако трябва "да се произведат три неща компот, сладко или да се свари ракия" - са нужни тези компоненти. "Така и в училище трябва да се знае какво се иска на края, за целта най-важни са определено количество сили и учители", каза той. Михаил Ненов сметна, че 14 училища в Бургас вече следват "училищна академия или дигитални знания за идващото бъдеще" и "създават деца за това".

Младата преподавателка Силвия Итева по програмата "Заедно в час", сподели, че трудностите са й били свързани да смени хартиен дневник с електронен, както и да се адаптира към дистанционното обучение. Тя отбеляза, че има липса на мотивация, обезверени хора в системата.

Доц. Силвия Цветанска от Факултета по педагогика в Софийски университет бе категорична, че нужният брой учители вече ги има. В специалността се въвеждат меки умения, емоционална интелигентност, промяна в методиката на преподаване - споделяне на ресурси, технологии, библиотеки.

За едно място се борят от 10 до 50 кандидати, каза Соня Дамянова, старши експерт по български език и литература, РУО Враца. За отдалечени училища, при които се налага и пътуване обаче се търсят учители от Факултета във Враца. Основна причина за отказващите се от местата си учители е невъзможността да се справят с товара на материала и тежестта на общуването с децата в клас.