10 649 са слабите оценки от матурите на зрелостниците. Това стана ясно по време на пресконференция в Министерство на образованието.
По Български език и литература двойките са 4189, а по втори държавен зрелостен изпит (ДЗИ) – 6460. Това прави общо над 10 000. „Двойките” по география са 3369, 1329 по биология.
4,17 е средният успех по български език и литература и той е по-нисък в сравнение с предходни години.
„Тази година е най-високият процент двойки от началото на провеждането на матурите - 8,73%”, коментира Кунева резултатите по БЕЛ.
„Нашата задача е да направим така, че децата да са грамотни. Ще направим всичко възможно тази тенденция да се прекърши. Няма да препускаме по материала, за да може децата да се упражняват достатъчно, няма нужда да наизустяват и да учат клишета”, зарече се вицепремиерът.
Министърът на образованието Меглена Кунева се опита да внесе успокоение като започна с добрите новини, а именно, че тази година има два пъти повече зрелостници с по две отлични оценки. Те са 4637. Зрелостниците с по две слаби оценки пък са 2325.
Кунева похвали учениците, които са отличници. 131 ученици са с по 100 точки, 59 зрелостници са с по 0 точки. За Среден 3 според скалата на оценяване, която не е променяна, са нужни 23 точки, а за отличен – 77 точки.
Просветният министър коментира, че има спад в резултатите по български език, география, икономика и философски цикъл. По Български език и литература най-добре са се представили зрелостниците от София-град, Варна, Пловдив, Смолян, Добрич, Видин, Русе, Стара Загора.
7466 зрелостници няма да получат дипломи за средно образование, като към тях се наслагват и завършили в предходни години.
От задължителните втори матури най-много двойки има по география и икономика. Там шестиците са под 5 %, а най-големи скокове с отлични оценки има по езиците – италиански, руски.
По данни на МОН най-добре са се представили зрелостниците от профилираните гимназии. Сред училищата с най-добър резултат от втората матура са: Американския колеж, Софийската математическа гимназия, Испанската гимназия.
Решенията, които МОН предлага във връзка със слабите резултати на зрелостниците, са нови учебни програми, които да залагат на повече практически упражнения и писане на текстове. Освен това, всяко училище е трябвало да има обстоен анализ за това кои са най-трудните неща за учениците.
Просветният министър коментира, че трябва да мобилизираме възможностите на новия закон, за да преодолеем тази негативна тенденция. По него са предвидени допълнителни обучения, индивидуална работа.
Тя изтъкна, че учители в пенсионна възраст имат място в образователната система, да се включат в тази важна педагогическа работа.
Меглена Кунева отчете, че напредък има по математика, история и цивилизация и природни науки. Тя изтъкна, че това е интересът на българското образование.
Кунева се обърна към зрелостниците с думите: „Няма да ви дам да преписвате” и заяви, че мерките за сигурност са дали своя резултат. „Моето предупреждение е много сериозно, няма да стане така, защото утре този, който получи слаба оценка, може да дойде да ни лекува или да строи мост”, каза още министър Кунева.
vesselin-slivov
на 10.06.2016 в 14:29:19 #10Justice for ALL "А ако много пискат министрите ни, ами нека подсигурят такава подготовка в часовете, която да позволява на учениците да полагат успешно тези изпити без частни уроци." " Резултатите идват, когато учниците имат ментори, които индивидуално им обясняват какво им куца и как да постигнат по-дъбър стил на писане, анализ, и организация." ... На всеки ученик - ментор! Каква подготовка в училище като е не знаят къде им е класната стая до средата на годината ... А ако случайно преподавателите решат да изискват нещо, родителите скачат да не тормозят децата им с уроци (аз лично съм имал такова преживяване на родителска среща...).
Justice for ALL
на 08.06.2016 в 05:52:09 #9А матурите са болната абмиция на всеки един нов просветен министър да "оправи" системата с повече изпити. Това никога не е водело до резултат. Резултатите идват, когато учниците имат ментори, които индивидуално им обясняват какво им куца и как да постигнат по-дъбър стил на писане, анализ, и организация.
Justice for ALL
на 08.06.2016 в 05:48:17 #8Даскалите и преди бяха смотани. Тук таме се намираха сносни, които основно си докарваха доход от частни уроци. А защо трябваха частни уроци, ами много просто - това, което ни учеха в училище беше крайно недостатъчно за сериозен изпит. Някой спомня ли си да се е явявал на изпит по математика за гиманзия или техникум и задачите да са със същата трудност като тези от учебниците. То сборници, то списания математика, и т.н.. Хората бяха и овце де, защото нямаше какво да направят - тогава беше соц и я си се обадил против системата я са те забили в трета глуха или в най-лошия случай в Белене. Сега обаче не е така. Родителите съвсем спокойно могат да обсадят министерство на образованието и да изискват задачите на всеки един изпит да са със същатата трудност като тези в стандартните учебници. А ако много пискат министрите ни, ами нека подсигурят такава подготовка в часовете, която да позволява на учениците да полагат успешно тези изпити без частни уроци.
hmmm
на 08.06.2016 в 01:24:34 #7Q99 от доста време няма кой да го създаде или пресъздаде не облицовката, а основното. Ако има някой който се опита веднага ще бъде оплют и дръпнат обратно в казана точно поради тотално обратните и погрешни схващания и мироглед и то точно от тия които иначе най-вряскат за толерантност. Няма как да сложиш облицовка от сорта на народна песен в която се говори за свободен дух и борбеност на погрешен търгашки манталитет , слугинаж и дресировка от сорта "кучето на Павлов" и т.н. Забележи че има доста двойки по икономика и география. В самата икономика има бизнес етика, нещото което би трябвало да е основата, а не това което навсякъде се насажда - само да се чудиш как да прецакаш някой. За географията да не говорим, какви личности ще станат като си нямат идея къде се намират, вероятно ще повтарят онази глупост че всички сме част от "глобалното село" докато не започнат да гафят в някое предаване и не станат известни с неграмотността си.
hmmm
на 08.06.2016 в 00:42:56 #6Чували са те, чули са за Рамбо, Светкавици, Фенери, Капитан Америка, всякакви комиксови супермени. Чували са и за Стоичков и Гонзо колкото да псуват, да се млатят и да чупят и палят по стадионите. Чували са и за гонзовица и златки и николети, за азис и всякакви чалга мисирки.Чули са и за ослепяващият славчо "народният певец и ментор". Чули са че е добре да познаваш някой който е познавал Илия Павлов или някоя квартална мутра. Чули са и че всички други са мишки и затова постоянно го повтарят.Чули са и за нерелевантно, гурме, коачинг. стайлинг, пилинг, трекинг, мъфини, смути, селфи, туъркинг и т.н.
Q99
на 07.06.2016 в 21:51:28 #5"Какви са тези "зрелостници"? Узрели ли са за живота?" Ами узрели са. Йордан Геракът обаче няма общо с техния живот. И това трябва да се разбере на най-висше ниво. Образователната система е тотално погрешна. Никой от младите вече не може да разбере класическата българска литература, която е базирана на обществото преди повече от 100 години. Та те повечето на село не са ходили, кокошки не са виждали, ама трябва да четат за селски взаимоотношения от преди век. Не, че принципите нещо са се изменили, но облицовката дразни. Не може с методи от преди 70-80 години да се обучава сегашното поколение.
Бай Мангал
на 07.06.2016 в 19:29:14 #4Sandiu, от МОН не са чак толкова виновни. Родителите имат голямата вина: 1, В къщи вместо домашни се поверяват публикациите в социалните мрежи. 2, Стандартните образователни програми са сменени с актуалните: VIP, BIG и не знам какъв си брадър 3, Даскалите нямат никакви права - а е ударил някое келешче, а са му взели панелката и тн. p.s. Но да не забравяме, че това е угодно за управляващите !
sandiu
на 07.06.2016 в 18:40:44 #3Оставка на тези кариеристи. Всички от МОН да си ходят!
Legalen
на 07.06.2016 в 18:14:18 #2Плевнелиев: Рискуваме да създадем изгубено поколение Президентът Росен Плевнелиев предупреди за риск от създаването на „изгубено поколение на обезверени млади хора, което ще подкопае устоите на нашето общество
Е_С_ССР
на 07.06.2016 в 15:59:56 #1Митът за суперинтелигентните българи за пореден път е разбит. Просто не се чете, което се започва, да не говорим за анализ и критически умения. Родителите на децата и те не четат. Как да има резултати тогава?