Дизеловото гориво е поскъпнало с 4%, а бензинът с 1.5-2% за месец и това е нормално с оглед на ситуацията с петрола в Русия. Има очаквания, че ще се вдигне цената и на суровия нефт. Причините са, че има и сериозно търсене на дизелово гориво заради войната в Украйна, което вдига цената на дизела и тя е по-висока, отколкото тази на бензина. Това каза пред БНТ Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Относно цените в различните части на страната - разликите са в рамките само на няколко стотинки, посочи той. За него е нормално да има различни цени в София, и на морето - заради конкурентността.
По думите му бензиностанциите работят на съвсем малка печалба, а е трудно, както за малките, така и за големите бензиностанции. Вече е трудно да се каже какво ще се случи с петролното ембарго срещу Русия, държавата ще получи отсрочка с по-малко от година. 4 лв. на литър е песимистична цена, но ако се наложи петролно ембарго, цената ще се повиши, смята Бенчев. Той даде за пример, че в Гърция цената е с 40 ст. по-висока.
Рафинерията в Бургас в момента не може да работи без руски петрол, иначе намалява зависимостта си, работеше с 80-90%, но в момента работи с 50%. Ако се спре за 6 месеца, както се говори от Европейския съюз - няма да има достатъчно наличен продукт. Рафинерията вероятно ще трябва да спре за известно време, за да се направят технологични промени. Това не е ненормално. И ако сега спре без запас на нефтопродукти, това ще създаде проблем за страната - нито турските, нито гръцките ресурси могат да осигурят достатъчно суровина, която да поеме тази дупка, за да се осигури българският пазар, поясни Бенчев. Без пренастройка на инсталациите няма как да стане, а това отнема време, категоричен е той.
Възможно е да останем без доставки, защото чисто технологично от Гърция става трудно. Сметката показва, че 300-400 цистерни трябва да минават на ден през България. В Румъния също ползват руски нефт и самите те няма да имат достатъчно количества, даде за пример той.
Задължително България трябва да е страна-изключение от европейското ембарго, тъй като икономиката ще загази, смята Светослав Бенчев. Той подкрепя правителството да търси компромис, който не е на всяка цена. Причината за това изключение за него е, че нямаме като останалите европейски страни излаз на Средиземно море.
България продължава да е с най-ниските цени на горивата, с изключение на Словения и Унгария, където има таван. 30-40 ст. сме под средната производствена цена в Европа, посочи Бенчев.