През 2025 година частично и през 2028 година напълно може да заработи водноелектрическата централа ПАВЕЦ "Чаира", която аварира през март 2022 година. Това съобщи министърът на енергетиката Росен Христов, който направи инспекция на състоянието на централата. Изявлението си той даде пред представители на подбрани медии, които бяха допуснати половин километър под земята в обекта със специален режим, който е част от системата на националната сигурност.
ПАВЕЦ "Чаира" е строена между 1980 и 1999 година, като първите два хидроагрегата заработват през 1995 година. Съоръжението, което служи за съхранявана на енергия, е уникално за България и региона, като е строено от японската компания "Тошиба", като подобни други централи има единствено две в световен мащаб, и двете от които се намират в Япония.
"Щетите по оборудването са значими и ремонтът ще отнеме много време. Направени са редица анализи от български и международни експерти, резултатите идентични и показват умора на материала, т.е. невъзможност за по-нататъшна експлоатация по какъвто и да е начин на абсолютно всички агрегати. Вървим към концепцията да се направи междинен ремонт на два от агрегатите, които да дадат възможност за експлоатация от няколко години, докато паралелно върви мащабен ремонт на останалите два агрегата, който после ще се направи на другите два", обясни план-графикът Росен Христов.
Ако всичко върви по план, междинният ремонт на два от хидрогенераторите ще приключи през 2025 година и ще струва между около 20 милиона лева, като след това централата ще заработи на половин мощност. Паралелно с това ще започне основен ремонт на другите два генератора, респективно после и да първите два. Общо стойността ще е по 25 милиона на брой или общо други 200 милиона лева. Парите ще дойдат от бюджета на НЕК, като ще се търсят и възможности за грантове и външно финансиране.
До две седмици експерти на японската компания "Тошиба", която е производител на цялото оборудване, да дадат финална оферта за ремонта, след което ще се проведе обществена поръчка за изпълнител. На пръстите на едната ръка обаче се броят в световен мащаб компаниите, способни да извършат подобни дейности, една от които е именно японската компания.
"ПАВЕЦ "Чаира" е изключително важен за българската енергетика, тъй като представлява фактически една гигантска система за съхранение на енергия. Знаете, в последно време с въвеждането на все повече ВЕИ-та, тези системи са изключително важни. ПАВЕЦ "Чаира" може да съхрани и енергията от един от блоковете на АЕЦ "Козлодуй" за 8 часа", изтъкна министър Христов.
Причината за авария, случила се преди година, все още не е ясна. "Върви цялостен анализ на експлоатацията на централата още от преди 50 години, проектиране, документация строеж и т.н. До момента все още причината за аварията не е ясна. Става дума за огромен обем от данни. Очакваме в края на лятото или есента да е готов този мащабен анализ"
viktor-sarbinski
на 30.04.2023 в 02:41:36 #4Мой приятел, работещ там ми е показвал снимки на цепката на турбината, която е около 1 см и според него е умишлено дебалансирана с цел. А за целта-оставям на вашето въображение. П.С. ремонта и конкурса стават под натиска на ГЕРБ и други бивши комунисти....
ivan-koichev
на 28.04.2023 в 20:38:41 #3Масова практика в България е да се наемат временно цигани без образование и специалност по програма за заетост за извършване на специализирани дейности. Ако не се лъжа във ВЕЦ "Батак" генераторите са "Сименс" и са на 7О години.
projekt
на 28.04.2023 в 18:37:11 #2причината е само една и тя се нарича корупция на всички нива и безхаберие от страна на калинките в ГЕРБ които подготвиха документите, направиха условията и избраха фирмата която да ремонтира. говори се че е имало разговори с японците, но на намеците да върнат обратно част от парите, японците са останали крайно изненадани какво точно им предлагат и какво точно искат от тях. не разбрали защо трябва да връщат пари. японците се отдръпнали. тогава почнали разговори с под-под-под-под....изпълнители които в крайна сметка се съгласили да върнат част от парите под форма на договори за СМР на фирми близки до властта. горе долу това е причината. за изпълнители са наети хора които нямат опит в тези неща. нещо като това че сменяш крушки не те прави производител на крушки. за да си производител трябва да познаваш целия процес, да познаваш материалите, процеса на обработка и т.н. фирмите които са избрани са фирми които се занимават с поддръжка, но това е различно. по същия начин се "разклатиха" жълтите павета в София. десетки години всичко е наред. изведнъж герберска фирма направи ремонта и сега през няколко месеца се разместват. а оправданието е че колите набивали рязко спирачки. така че може да потърсите отговорите в Банкя. там е заровено "лайнотТо"
Frodo
на 28.04.2023 в 17:26:26 #1Причината е руски саботаж! Путин на въжето!