Европейската комисия изпрати мотивирано становище на Полша относно Закона за Върховния съд в страната. Това е следващата стъпка в производството на ЕК за установяване на нарушение с цел защита на независимостта на Върховния съд в Полша.
ЕК констатира, че с новия Закон се понижава пенсионната възраст на съдиите във Върховния съд от 70 на 65 години. Това излага на риск от принудително пенсиониране 27 от 72 заседаващи във Върховния съд съдии. Тази мярка се прилага и по отношение на първия председател на Върховния съд, чийто 6-годишен мандат, установен в конституцията на Полша, се прекратява преждевременно.
Новият закон също така предвижда правото на настоящите съдии, засегнати от понижаването на пенсионната възраст, да се предоставя възможност да поискат удължаване на мандата си от президента на страната. Той може да разреши удължаване с три години на мандата, който може да бъде подновен веднъж.
ЕК обаче установява, че няма определени критерии за вземане на решение от президента, а също така няма и възможност за съдебен контрол, ако искането бъде отхвърлено.
Комисията счита, че въвеждането на консултация с Националния съдебен съвет (НСС) не представлява ефективна защита, както твърдят полските органи. Становището на НСС не било обвързващо и се основавало на неясни критерии.
Освен това след реформата от 8 декември 2017 г. настоящите членове на НСС са съдии, назначени от полския парламент, в нарушение на европейските стандарти за независимост на съдебната власт, пише още ЕК в писмото до Полша.
Комисията е извършила задълбочен анализ на отговора на полските органи на официалното уведомително писмо, изпратено от Комисията на 2 юли 2017 г. във връзка със Закона за Върховния съд.
Отговорът на полските власти обаче не успокоява опасенията от правно естество на ЕК.
Следователно ЕК остава на мнение, че полският Закон за Върховния съд е несъвместим с правото на ЕС, тъй като подкопава принципа на независимост на съдебната власт, включително несменяемостта на съдиите. Имайки предвид това ЕК констатира, че Полша не изпълнява задълженията си по член 19, параграф 1 от Договора за Европейския съюз във връзка с член 47 от Хартата на основните права на Европейския съюз.
След предприемането на тази крачка от страна на ЕС властите в Полша ще разполагат с един месец, за да предприемат необходимите мерки в отговор на това мотивирано становище. Ако те не предприемат подходящи мерки, Комисията може да реши да отнесе случая до Съда на ЕС.