Скандалът относно манипулирането от "Фолксваген" на тестовете за вредни емисии показа, че системата за сертифициране на коли в Европа страда от сериозни слабости. На 9 февруари депутати от комисията по вътрешен пазар подкрепиха изменения в правилата, които биха засилили надзора и биха дали възможност за извършване на проверки не само на новите модели, но и на колите в движение. Разговаряхме с автора на доклада на ЕП Даниел Далтън (ЕКР, Великобритания).

Скандалът с емисиите на "Фолксваген" показа, че настоящата система на одобрение на модели може да бъде манипулирана. Как ще бъде решен проблемът?

Каквато и система да изградиш, не можеш да спреш всеки, който се опитва да погази правилата. Начинът е да направиш системата възможно най-здрава. Става въпрос не само за одобрението на модели, но и за начина на тестване. Предишните тестове се правеха в затворени условия, нямаше тестове при различни условия на пътя. Сега има нови тестове, много по-солидни, които вече са приети и ще влязат в сила в следващите няколко години.

Предложенията, които гласувахме днес, засягат как се управляват тези тестове: как се сертифицират те; как лабораторията, която ги извършва, получава одобрение да изготви сертификат, който тя връчва на националните органи. Те, от своя страна, позволяват на лабораторията да обяви, че съответният модел коли е сертифициран и може да бъде ползван в Европа.

Какви промени в системата се предлагат?

Ще има много повече контрол върху националните органи. Европейската комисия ще може да прави проверки на националните агенции, които ще са обект на независим одит. Агенциите също така ще имат свой форум, на който да споделят добри практики.

На следващ етап, когато колите са вече в движение, националните власти ще трябва да правят предварително необявени проверки на място, което към момента не се случва.

Предвиждат ли се някакви санкции за производители на коли, които не спазват правилата?

Ние предлагаме в този доклад Комисията да има правомощия да налага глоби.