Правителството ще трябва да разгледа и приеме проектозакона за актуализация на държавния бюджет на република България, който Министерството на финансите предлага.

В него има много сериозни изменения - както в макрорамката на бюджета, така и в неговите основни приходи и разходи, както на ниво Консолидирана фискална програма, така и на ниво Държавен бюджет.

Това е напълно нормално, предвид резките негативни промени в макроикономическата конюнктура предизвикани от засилващата се ценова и икономическа криза по света и усилени от военния конфликт в Украйна. Всички тези фактори правителството е отчело в прекрояването на бюджета. Въпросът е дали е подходило достатъчно консервативно по този въпрос и дали набелязаните мерки за справяне с проблемите са ефективни.

МФ публикува проекта за актуализацията на бюджета

МФ публикува проекта за актуализацията на бюджета

Със законопроекта се предвижда спешен пакет от антикризисни мерки

Ще започнем от внесените корекции в макрорамката.

Спрямо действащия в момента бюджет финансовото министерство е намалило значително прогнозите си за реалния ръст на Брутния вътрешен продукт. В сегашната макрорамка той бе 4,8% като при него БВП трябваше да достигне 143,02 млрд. лева. В актуализираната макрорамка заложеният реален ръст на БВП е 2,9 процента.

Намалението на прогнозата е напълно резонна е в следствие на променените икономически перспективи.

"Военният конфликт доведе до повишаване на цените на енергията и основните суровини. Повишението на инфлацията ограничава реалния разполагаем доход на домакинствата и покупателната им способност. Тези негативни ефекти частично ще бъдат компенсирани от предприемането на мерки от страна на правителството като подобряване на адекватността на пенсиите. В резултат се очаква растежът на потреблението на домакинствата да достигне 3,3 процента. Вследствие на инвазията и наложените санкции върху Руската федерация се очакват повишена несигурност, по-високи производствени разходи, нарушени доставки и по-слабо външно търсене.

Това ще се отрази в отлагане на инвестиционни планове.

В същото време се очаква публичните капиталови разходи да подкрепят нарастването на инвестициите в основен капитал, което се прогнозира да достигне 5,5 процента. От страна на публичното потребление също се прогнозира положителен принос за растежа на БВП.

По-умереното търсене от основни търговски партньори на България, съчетано със силно ограничения износ към Руската федерация и Украйна, ще се отрази в забавяне на общия темп на износа на стоки от България през 2022 г. (3,1%). Приносът на нетния износ към растежа на БВП ще е отрицателен", пише в мотивите към разработения проектозакон за актуализацията.

Тук трябва да кажем, че вече има икономически прогнози на сериозни институции, които залагат далеч по нисък ръст на БВП от 2,1% до 1,5% и те напълно могат да се окажат по-реалистични от предложените в проектозакона, ако потреблението се забави допълнително и не достигне планиранитя ръст от 3,3% за 2022-ра.

Това е реален риск заради бързо намаляващата покупателна способност на най-активната икономически част от населението, която не е обхваната от държавните мерки за ръст на доходите. Спадът в ръст на приходите от ДДС от вътрешни сделки е много силен сигнал в тази посока.

Следващият важен и много коментиран елемент на макрорамката е инфлацията.

Финансовото министерство е актуализирало очакванията си в края на годната вместо първоначално заложените 5.6% по хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПК) инфлацията да достигне 11,6 процента. "Корекцията е основно поради по-високо от очакваното поскъпване на храните и неенергийните нехранителни стоки по линия на посилни ефекти от суровините и енергоносителите. Наблюдаваното повишение на цените на петрола и неенергийните суровини се очаква да се забави през втората половина на годината. В съответствие с това, нарастването на общото равнище на потребителските цени ще продължи да се ускорява до средата на годината, след което също ще започне да се забавя, по месеци на годишна база, а инфлацията в края на 2022 г. ще достигне 11,6%. Водещ принос за това ще имат храните, чието поскъпване ще се ускори до 23,9% на годишна база през декември. Съществен принос ще имат и компонентите на базисната инфлация поради очакваните вторични ефекти от ускореното поскъпване на енергоносителите и затрудненията във веригите на доставки. Цените на услугите ще се повишат с 9,8% в края на 2022 г., а неенергийните нехранителни стоки - със 7,1%. Енергийните стоки също ще допринесат положително, като повишението в цените на транспортните горива се очаква да се забави до 13,9% в края на годината", прогнозират експертите от фиска. Тези техни очаквания също има сериозен риск да се окажат оптимистични, а ХИПК за 2022-а да надхвърли 15%, главно заради поскъпване на хранителните стоки, които ще бъдат тласкани нагоре заради несигурност на доставките, скъпи горива и още по-скъпи торове.

Впрочем управляващите са наясно с тези рискове.

В мотивите към проектозакона за актуализация на бюджета е записано: "При невъзможност за пълно компенсиране на вноса на енергийни суровини от Руската федерация с такъв от алтернативни източници ще има нарушения в производствените процеси както в страната, така и в основни търговски партньори, което може да се отрази в ограничен износ, влошени финансови резултати на фирмите, увеличаване на безработицата, по-ниска инвестиционна активност. В допълнение, липсата на суровини ще формира по-големи от очакваните ефекти върху цените, ще ограничи разполагаемия доход и допълнително ще намали потреблението. Рисковете пред прогнозата за инфлацията остават преобладаващо във възходяща посока, като се свързват с несигурността за разрешаването на конфликта и произтичащата от това вероятност за продължаващо повишение на международните цени на основни международно търгуеми суровини (петрол и природен газ, храни, метали, торове). Друг фактор, който може допълнително да ускори инфлацията в страната, са формираните високи инфлационни очаквания, които са повлияни от поскъпването на стоки от първа необходимост - в т.ч. храни и енергия.

Риск продължава да бъде и епидемичната ситуация, вероятността от поява на нов вариант на вируса и въвеждането на ограничения, въпреки че данните от последната година не показват съществен отрицателен ефект върху икономиката по тази линия.

Оценяването на ефекта от притока на бежанци е обвързано с допускания за броя на хората, продължителността на престоя им и разходите им".

Но според Министерството на финансите съществуват и възможности за развитие в положителна посока. Изпълнителната власт смята, че едно облекчаване на геополитическата ситуация ще намали натиска върху инфлацията. Това на свой ред ще окаже положителен ефект върху икономическата активност.

Логично промените в икономическата конюнктура и свързаните с тях т.нар. антикризисни мерки водят и до съответните изменения в приходите и разходите на Консолидираната фискална програма и на Държавния бюджет както и на техните баланси.

При сегашната конюнктура прогнозите са приходите по КФП за 2022 г. да възлязат на близо 58, 90 млрд. лева. В сравнение с действащия в момента консолидиран бюджет това е увеличение от 1.65 млрд. лева. Прогнозата за данъчните приходи е за 45, 36 млрд. лева, което е увеличение с 347.5 млн. лева. Постъпленията от преки данъци се свиват със 139.3 млн. лева до 9.05 млрд. лева, главно заради спада - с 230 млн. лева на постъпленията от данък върху доходите на физическите лица. Обяснението за това са големия ръст на данъчните облекчения за деца.

Приходите от косвените данъци нарастват с 465 млн. лева до 21,52 млрд. лева, почти изцяло за сметка на ръста от ДДС нетно с 480 млн. лева до 15, 26 млрд. лева. При акцизите има намаление, което се компенсира частично от увеличение при митата.

"Съпоставено с разчетите към ЗДБРБ за 2022 г. приходите от ДДС за 2022 г. се повишават с 620,9 млн. лв., поради променените очаквания в актуализираната макроикономическа прогноза на МФ спрямо заложената макрорамка в ЗДБРБ за 2022 г. От друга страна, отразявайки ефектите по отношение на приходите от ДДС от планираните антикризисни мерки, прогнозните приходи от данъка са намалени със 140,9 млн. лв. С това нетният ефект от промяната в макрорамката и ефектите от антикризисните мерки е увеличение на данъчни приходи от ДДС за 2022 г. в размер на 480,0 млн. лв.", обяснява финансовото ведомство. С други думи разчетите му са че всички намалени данъчни ставки плюс увеличаването на прага за регистрация по ДДС тази година ще глътнат немалко пари. Въпросът е дали всички тези мерки, а не само някои от тях, ще имат антикризисен - разбирай антиифлационен, ефект. Това последното е доста съмнително и критики в това отношение бяха изказани дори в редиците на управляващата коалиция.

Друг риск засягащ приходите от косвени данъци е в структурата на ДДС. От фиска признават, че по-високият размер на прогнозата за приходите от ДДС за 2022 г. спрямо първоначалните разчети към ЗДБРБ за 2022 г. се дължи на повишеното потребление и по-високите приходи от ДДС от внос. "За периода януари - април 2022 г. приходите от ДДС при внос са в размер на 2 066,7 млн. лв., със 764,1 млн. лв. (58,7%) над събраните през същия период на 2021 г. и с 309,5 млн. лв. (17,6%) над планираните за периода. Отчетеният ръст е формиран както от регистрирания ръст на цените на внасяните стоки (28,9%), така и от ръста във физическите обеми (18,8%) на стоките, внесени от трети страни и обложени с ДДС при внос. През първите четири месеца на 2022 г. касовите приходи от ДДС при внос на суров петрол са в размер на 430 млн. лв., като е отчетено увеличение с 246,2 млн. лева (134,0%) спрямо януари-април 2021 година. За регистрирания ръст допринася динамиката на икономическата среда и по-големите количества внесен суров петрол през март и април 2022 година", е уточнено в мотивите на проектозакона. Не е обяснено обаче какви са прогнозите за движението на приходите от ДДС от сделки в страната.

Приходите от тях обикновено са доста по-големи от ДДС, което идва от вноса. Ако въпреки инфлацията, заради намаляване на покупателната способност, в приходите от ДДС от сделки в страната бъде отчетен спад, това може да подложи на допълнителен сериозен натиск приходите в хазната.

Следващия голям риск в постъпленията по КФП е сбъдването на голямата европейска надежда - първия транш от Плана за възстановяване и устойчивост. Планирания ръст на приходите по КФП от общо 1.65 млрд. лева на тези европейски пари се падат близо 1.06 млрд. лева. Вярно е че правителството получи от Брюксел добри предварителни отзиви за своя план, но до получаването на заветния първи транш трябва да се свърши голям обем административна, инвестиционна и законодателна работа.

Що се отнася до разходите по КФП в актуализирания бюджет те се увеличават с над 1,97 млрд. лева до близо 65,13 млрд. лева. Причините за този ръст са т.нар. антикризисни мерки на правителството, които според очакванията трябва да са и антиинфлационни.

За да не бъдем обвинени в тенденциозност ще цитираме по този въпрос (за мерките) самото министерство на финансите:

"- Осъвременяване на пенсиите от юли 2022 г. и прилагане на нов механизъм за подобряване на адекватността на пенсиите от октомври 2022 година. Нетният ефект в частта на бюджетните взаимоотношения по държавния бюджет с бюджета на ДОО от предложените мерки в пенсионната сфера възлиза на 1 386,5 млн. лв., докато увеличението на трансферите от държавния бюджет за здравно осигуряване на пенсионерите е в нетен размер на 65,6 млн. лв., с което общия нетен ефект в частта на бюджетните взаимоотношения с други бюджети е увеличение на планираните средства за предоставени трансфери от държавния бюджет с 1 452,1 млн. лева.

- Компенсиране на крайни потребители на горива - физически лица, които ползват за собствени нужди бензин и газьол (дизел), без добавки втечнен нефтен газ (LPG или пропан-бутан) и природен газ (метан). Предвижда се разработване на Програма за компенсиране на физическите лица, крайни потребители на горива, която ще въведе механизъм за компенсация от 0,25 лв./литър за посочените горива. Програмата ще бъде одобрена с акт на Министерския съвет и се предвижда да се прилага за периода от 1 юли до 31 декември 2022 г. Бюджетният ефект за 2022 г. е загуба в размер на 150 млн. лв.

- През месец април 2022 г. е подписан Колективен трудов договор в отрасъл Здравеопазване 2022 г., с който е договорен нов минимален размер на началните основни месечни заплати по категории персонал съгласно Националния класификатор на професиите и длъжностите. Договореностите в колективния трудов договор се прилагат и в здравни и лечебни заведения - бюджетни организации, финансирани от бюджета на Министерството на здравеопазването второстепенни разпоредители с бюджет. Необходимите средства за достигане на определените с подписания колективен трудов договор нива на минимални основни работни заплати в структурите на Министерството на здравеопазването за периода от месец май 2022 г. до месец декември 2022 г. са в размер на 22,0 млн. лв. за 7 796 работещи. Колективният трудов договор в отрасъл Здравеопазване се прилага също и за медицинския персонал, зает в медицинското обслужване в здравните кабинети в държавните и общинските детски градини и училища и в детските ясли и яслените групи към детски градини, финансирани като делегирани от държавата дейности чрез бюджетите на общините. За достигане на определените с подписания колективен трудов договор нива на минимални основни работни заплати на заетия в горепосочените дейности персонал са необходими средства за периода май-декември 2022 г. в размер на 34,3 млн. лв.

- Предвидени са допълнителни средства за подпомагане на уязвимите сектори в селското стопанство във връзка с разходите по Временната рамка за мерки за държавна помощ при подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна и по линия на съществуващите държавни помощи за хуманно отношение към свине и птици. Общият размер на средствата за подкрепа заложен в законопроекта е 168,7 млн. лв., в т.ч. 150 млн. лв. за осигуряване на ликвидност за земеделските стопани по Временната рамка и 18,7 млн. лв. за подкрепа на свиневъди и птицевъди за хуманно отношение към животните"

Ако искаме да се заяждаме ще подчертаем, че парите за свине и птици са в пъти повече отколкото допълнителните средства за медицинска помощ в детските градини. Въпрос на приоритети. Но не това е най-главното. Вижда се че огромната част на т. нар. антикризисни разходи отива за ръст на пенсиите. А това не е временен разход - за периода на кризата, а е постоянен - завинаги. И не е антиинфлационен, а на против, човек без да принадлежи към благородната философска школа на циниците, е наясно, че такова увеличение на доходи е про инфлационно. Което също създава допълнителен и дългосрочен риск за финансовата стабилност.

Актуализацията Василев изчислява при 10,9% годишна инфлация

Актуализацията Василев изчислява при 10,9% годишна инфлация

До 10 млрд. лв. може да бъде увеличен дълговият лимит

В резултат на всичките тези увеличения на бюджетните приходи и разходи дефицит в актуализираната КФП е нараснал с 328,1 млн. лева до близо 6.23 млрд. лева. Разбира се, заявките на Министерството на финансите за емитиране на нов държавен дълг са нараснали от 7,3 млрд. лева на 10, 3 млрд. лева.

Защо този ръст е 10 пъти по-голям от ръста на дефицита, е въпрос за отделен материал.