Данните за изпълнението на бюджета за първото тримесечие на 2025-а показват сериозно изоставане от плановете за тази година, а което е по-притеснително и от изпълнението за 2024-а.

Според Министерството на финансите приходите, помощите и даренията по Консолидираната фискална програма (КФП) към март 2025 г. са в размер на 16 834,3 млн. лв. или 18,6 % от годишните разчети. Постъпленията нарастват с 1 076,5 млн. лв. (6,8 %) спрямо отчетените за първите три месеца на 2024 година. За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват c 13,3 % (1 598,4 млн. лв.).

Неданъчните приходи са близки до отчетените за същия период на 2024 г., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 0,7 млн. лева. На пръв поглед има видимо повишение. Нека обаче не забравяме, че бюджетът за 2025-а е разчетен при ръст на данъчно осигурителните приходи, помощите и даренията от 25% - от отчетените в края на 2024-а близо 72 млрд. лева до над 90.27 млрд. лева в края на 2025-а.

А тук през първото тримесечие има ръст само от 6.8%. Подобно изоставане доста трудно ще бъде наваксано през останалите три тримесечия, особено ако има влошаване на макроикономическата ситуация. Да не говорим, че изпълнението спрямо годишните разчети - 18.6% за 2025-а, е по малко спрямо това за същия период на 2024-а - 20.9 процента. Но това го отдаваме на прекалено завишените приходни цели заложени в бюджета за 2025-а.

Най-важният елемент в рязкото увеличение на постъпленията в КФП за 2025-а са данъчно-осигурителните приходи. При тях за цялата година е заложен ръст от близо 20.7% - от отчетените в края 58.7 млрд. лева до над 80.43 млрд. лева за цялата 2025-а.

Данните публикувани от Министерството на финансите за първото тримесечие на 2025-а показват, че данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 13 625,5 млн. лв., което представлява 19,2 % от разчетените за годината. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски формират 80,9 % от общите постъпления по КФП за периода. За същия период на миналата година Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 12 026,5 млн. лв., което представлява 20,8 % от разчетените за годината. Отново виждаме, че през 2025-а имаме изоставане на изпълнението спрямо плановете в сравнение с 2024-а, което пак отдаваме на прекалено големите очаквания за данъчно осигурителни приходи заложени в КФП за 2025-а. А доколко крайното изпълнение на заложения ръст от 20.7% на тези постъпления за 2025-а е изпълним можем да видим от годишното им повишение за първото тримесечие - 13.3 процента. Тази разлика от 7% между заложено и изпълнено трудно се запълва при непроменени данъчно-осигурителни ставки. Дори половината от сегашната сива икономика да бъде изсветлена едва ли правителството ще успее да постигне и задържи предвидения ръст . А данните за април 2025-а не сочат някакво съществено подобрение, особено при данъчно осигурителните приходи.

"С 1.8 млрд. лв. нарастват приходите, помощите и даренията по КФП към април 2025 г. спрямо същия период на 2024 г. Това сочат предварителните данни и оценки за изпълнението на бюджета, като се очаква техният размер да достигне 24,5 млрд. лв. или ръст от 7,7 на сто. С най-голям принос за положителния резултат са данъчните приходи, които нарастват 2,4 млрд. лв. или 13,3% спрямо април предходната година. За същия период неданъчните приходи нарастват с 0,1 млрд. лв., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 0,7 млрд. лева", съобщава Министерството на финансите.

Не е трудно да се забележи, че ръста на данъчно осигурителните приходи остава същият като през първото тримесечие. Общото увеличение на ръста на приходите помощите и даренията идва от малко по-доброто изпълнение на неданъчните приходи. Ако тази тенденция не бъде коренно променена през следващите две тримесечия се очертава едно неизпълнение на приходната част на КФП което варира между 6 млрд. и 8 млрд. лева. А това води до удвояване на дефицита заложен в Консолидираната фискална програма при положение, че разходната й част бъде изпълнена така като е заложена.

Що се отнася до разходите там няма никакъв повод за оптимизъм. В сегашния бюджет те се изпълняват по-агресивно от същия период на миналата година "Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към март 2025 г. възлизат на 18 761,0 млн. лв., което е 19,4 % от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП за първите три месеца на 2024 г. бяха в размер на 15 356,8 млн. лв., като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) обратно към бюджета на министерството в размер на 1 200,0 млн. лв. Поради тази причина в касовия отчет към края на март 2024 г. капиталовите разходи по КФП са отрицателни в размер на 259,3 млн. лв. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните, разходите към края на март 2025 г. нарастват с 2 204,2 млн. лв. (13,3 %). Нарастване на разходите има в частта основно на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други", пише Министерството на финансите. Забележете ръст на разходите за първото тримесечие на 2025-а с 13.3% при ръст на приходите с 6.8%. Вярно е че този отчетен ръст на разходите изостава с 10.46 процентни пункта от ръста им заложен в КФП за цялата година - 23.76%, но ръста на приходите изостава с 18.2% от заложения или близо два пъти по бързо. Същата тенденция като цяло, макар и да има слабо подобрение се запазва и през април.

"Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към април 2025 г. са в размер на 26,4 млрд. лева. За сравнение, разходите по КФП към април 2024 г. бяха в размер на 22,2 млрд. лв., като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на министерството в размер на 1,2 млрд. лв. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните с 2024 г., разходите към края на април 2025 г. нарастват с 3,0 млрд. лв. (13,1 %) в частта основно на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други", информира Министерството на финансите.

Резултатът от досегашното изпълнение на бюджета за първото тримесечие КФП е на дефицит 1 926,7 млн. лева. А година преди това фискалният резултат е бил излишък от 403.7 млн. лева. Що се отнася до държавния бюджет, чийто дефицит е законодателно закрепен към края на март 2025-а той е 2 665.2 млн. лева при законово определени 7 132.6 млн. лева. Това е много по-лош резултат в сравнение със същия период на миналата година когато дефицитът на Държавния бюджет е бил 1 773.1 млн. лева при законово определен лимит от 8 032.4 млн. лева. Тези данни навеждат на мисълта, че ако тенденцията в приходите не бъде рязко подобрена или правителството на ореже сериозно разходната част още през септември, най-късно в началото на октомври ще се наложи да се предлага актуализация на бюджета със всички произтичащи от това външни и вътрешни политически последици.