Бюджетният дефицит към края на август е 5,2 млрд. лв. или 2,4% от прогнозния БВП, съобщават от Министерството на финансите относно изпълнението на консолидираната фискална програма към август 2025 г.

Очаква се през четвъртото тримесечие на годината да постъпят втори и трети транш по Механизма за възстановяване и устойчивост в общ размер на над 4,4 млрд. лв., което ще компенсира напълно натрупания дефицит по сметките за средства от ЕС (в размер на над 1,8 млрд. лв.), респективно текущо ще подобри салдото по КФП, подчертава МФ.

Приходите, помощите и даренията по КФП към август 2025 г. са в размер на 52, 6 млрд. лв. или 58,3% от годишните разчети. Постъпленията нарастват с 13,3% (6,1 млрд. лв.) спрямо отчетените към август 2024 година. За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват c 14,9% (5,5 млрд. лв.). Неданъчните приходи нарастват с 19,8% (1,2 млрд. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2024 г., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко със 7,0 млрд. лв.

МВФ препоръчва свиване на разходите в Бюджет 2026

МВФ препоръчва свиване на разходите в Бюджет 2026

Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор

Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 43,1 млрд. лв., което представлява 60,9% от разчетените за годината. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски формират 81,9% от общите постъпления по КФП за периода.

Неданъчните приходи са в размер на 7,7 млрд. лв., което представлява 64,8% от годишните разчети. Тези приходи се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други. Приходите от помощи и дарения са в размер на 1,7 млрд. лева.

Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към август 2025 г. възлизат на 57,8 млрд. лв., което е 59,8% от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП към месец август на 2024 г. бяха в размер на 48,1 млрд. лв., като следва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. има отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на министерството в размер на 1,2 млрд. лв. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост, разходите към края на август 2025 г. нарастват с 8,5 млрд. лв. (17,2%). Нарастване на разходите има основно в частта на социалните плащания, включително разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, капиталовите разходи и други, обяснява Министерството на финансите. 

Нелихвените разходи са в размер на 55,8 млрд. лв., което представлява 60,2% от годишния разчет и ръст (на съпоставима база) от 7,9 млрд. лв. (16,6%) спрямо отчетените към август 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 49,6 млрд. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 6, 1 млрд. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 45,0 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 762,5 млн. лв. (47,0% от планираните за годината и ръст от 240,4 млн. лв. спрямо същия период на 2024 г., което се дължи основно на календара по обслужването на държавния дълг).

Желязков: Защитата на източния фланг на ЕС не е самоцел

Желязков: Защитата на източния фланг на ЕС не е самоцел

Това е продиктувана реакция, но и проактивно действие, свързано с провокациите на Руската федерация