Когато големите вериги свалят цените, и малките магазини ще ги намалят. Тази позиция изрази пред БиТиВи служебният икономически министър Никола Стоянов. Той отново обясни за мерките в Закона за надценката.

Стоянов е доволен от споразумението между "Елби Булгарикум" и КООП. Още вчера продуктите в София били разграбени и се наложило повторно зареждане на магазините в столицата. Сега натискът бил върху държавната компания да ускори производството, за да отговори на търсенето.

От Министерството на икономиката и индустрията ще търсят място за магазин на "Елби Булгарикум". В земеделското министерство пък имат идея да отворят показен магазин с качествени български стоки.

Никола Стоянов уверява родните производители, че овладява цените на храните

Никола Стоянов уверява родните производители, че овладява цените на храните

Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), увери, че проверките за цената и качеството на храната са постоянни

В началото на мандата си служебният кабинет имал притеснение как ще се премине през зимата заради високите цени. Държавата успя плавно да премине през зимата, отчете Стоянов. Много неща са свършени от кабинета Донев 2, по думите му, а министърът на икономиката очаква спад на инфлацията.

Информация за изказването на Никола Стоянов беше разпространена и от подопечното му министерство. От съобщението ставя ясно, че единен стикер ще показва трайно ниските цени на хранителните продукти, с които са се ангажирали търговските обекти. Той вече е предоставен на веригите, които са заявили желание за включване в информационната система foodprice.bg.

До момента обаче едва две търговски вериги са подали информация към платформата, като тя вече е публикувана. "Едната верига е дала информация само за 5 продукта в цялата страна, а другата за 15, но за две области в България. Надяваме се това да е само начало на процеса и тепърва да има много по-голяма активност", каза още Стоянов.

10 търговеца заявили интерес, но още не са изпратили цените си на foodprice.bg

10 търговеца заявили интерес, но още не са изпратили цените си на foodprice.bg

В сайта не се включват и цени на промоция

От икономическото министерство отбелязват още, че от около седмица сайтът foodprice.bg предоставя информация за целия процес по ценообразуване на хранителните продукти - от стойността на суровината, през тази на внос и на едро, до крайната, която заплащат хората в магазина. "Отправихме покана до всички юридически лица, които се занимават с търговия на дребно на хранителни продукти и имат годишен оборот от над 30 млн. лв., да се включат в нашата инициатива", заяви Никола Стоянов. До момента на сайта се визуализират само средни цени на дребно. Според икономическия министър затова би било положително, ако се включат търговските обекти. От една страна това ще насърчи конкуренцията и ще осветли процеса, а от друга - само те могат да се ангажират каква е най-ниската цена, на която продават продуктите си, допълни Стоянов.

Всяка верига, която се включи в инициативата, трябва да декларира, че за една седмица напред ще продава продуктите на посочените от нея цени. Тази стойност през перода може да намалява, но не и да се увеличава. Информацията трябва да постъпва всеки четвъртък в Министерството на икономиката и индустрията и цената ще важи от петък до четвъртък. Промоциите, които търговските обекти провеждат, не могат да бъдат включвани на сайта foodprice.bg.

Единният стикер, който търговците при желание ще поставят на тези продукти, е разработен, за да бъдат улеснени потребителите. Той е в три варианта - кръгъл, правоъгълен и квадратен, с оглед разликите в стелажите на магазините. От вчера те са предоставени на двете включили се в инициативата вериги и вече са поставени в част от магазините им в страната, информират също от Министерството на икономиката и индустрията.

Снимка 612630

Източник: Министерство на икономиката и индустрията