Хората, които се интересуват от предложения от правителството проект за Бюджет 2022-а и мотивите към него, със сигурност вече са прочели становището на Фискалния съвет.
За всички останали трябва да е ясно, че то е важно, защото по закон Фискалният съвет е институционалния коректив на правителството именно за предлаганата от управляващите макрорамка и за направените на нейна база проекторазчети за сметките на държавната хазна. С други думи становищата на Фискалния съвет са призвани да се явяват като печат за качество, на проектодокументите даващи рамката на държавните харчове за годината.
А становището на Фискалния съвет за сегашния проект за Бюджета за 2022-rа е повече от критично.
Казано накратко, в него са посочени няколко съществени недостатъка в проектозакона регулиращ сметките на държавната хазна през 2022-а и макрорамката, на която тези сметки са построени. Това са реалната опасност, заложеният ръст на Брутния вътрешен продукт, да не бъде постигнат, заложените политики на правителството да генерират допълнителен ръст на инфлацията и намаление на покупателната способност на гражданите, нарушаване на основни показатели за фискална стабилност, които да ни вкарат в процедура на свръхдефицит, заплаха за приемането ни в Еврозоната риск от прекалено бързото увеличение на дълга.
В становището са направени няколко основни извода, които цитираме дословно:
1) Съветът счита, че в макроикономическата прогноза са заложени оптимистични очаквания за реален икономически растеж през 2022 г. Капиталовите разходи традиционно се характеризират с по-слабо от очакваното изпълнение. Съществува и несигурност по отношение на Националната програма за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Същевременно високите равнища на цените, подкрепени от проинфлационната политика на правителството, , Всички тези фактори обуславят рискове пред реализиране на очаквания растеж.
2) Високият темп на инфлация в България изпреварва средния за Европа. Допълнителното му ускоряване с оглед на предложените политики рискува присъединяването на страната към еврозоната в обозримото бъдеще. Напротив, овладяването на инфлацията следва да бъде сред основните цели на фискалната политика за предстоящите години, тъй като това е и един от критериите за сближаване, който трябва да бъде изпълнен за присъединяване към еврозоната.
3) В разглеждания период няма изгледи да се спази средносрочната бюджетна цел за България. Очаква се влошаване на структурния баланс до -3,3% при това, без да се вземат предвид фискалните мерки за овладяване на последиците от пандемията.
4) До 2022 г. е в сила дерогация на фискалните правила на европейско ниво, поради което анализът на съответствието с тях има информативен характер. Вижда се, че отклонението от някои от тях ще създаде предизвикателства за връщането на бюджетните показатели в допустимите граници в следващите години.
paqka
на 04.02.2022 в 08:03:54 #1Йес бе... Добре се живее при Радев. Добре се живее при промяната . 9 месеца Радев = между 30 и 300% инфлация. При Бойко скачаха доходите, а при тези цените. Бойко заеми почти не е взимал и до 2024 щяхме да сме в еврозоната. Тези ще теглят пари колкото за един АЕЦ всяка година и ще съсипят кредитният ни рейтинг. (БНБ предупреди за това). За мен е все тая кой управлява но идиотите, които толкова настървено мразеха бойко след 4-5 години при "промяната" ще ровят по кофите да си търсят хлебец. Я ми кажете кое е проблем на държавата: "че премиерът е с джип а не с Фиат Пунто" или че "новите назначиха хора на Божков и бивши ДС агенти в управлението на страната", "че премиерът е чел Винету" или "че ще теглим 7 милярда на година", "че премиерът не говори книжовен английски" или "че цените растат като никога досега". На тези дето не ядяха асвалт им пожелавам хубави кожени колани... Идва време когато ще почнат да го ядът. Благодарим ти Радев, благодарим промяна, благодарим изчегъртващи. Хахаха