Ценовата достъпност на цигарите в България се подобрява, но остава 1,6-1,7 пъти по-ниска спрямо средната за Европейския съюз. Това сочи анализ на ценовата еластичност и достъпност на тютюневите продукти в България на Института за пазарна икономика (ИПИ), проведен в рамките на общата европейска акцизна политика.
Предходен анализ на ИПИ показа, че за периода 2007-2016 г. незаконната търговия на цигари в България е донесла приходи на криминалния свят между 2,5 и 3,5 млрд. лв.
Към момента нивата на незаконната търговия на цигари са относително ниски (около 5-6% от пазара). Криминалните приходи обаче се оценяват на 100-140 млн. лв. за изминалата година.
За да бъдат по-ясно откроени ефектите от акцизната политика върху цигарите в рамките на Европейския съюз, последните месеци ИПИ изследва и ценовата достъпност във всички страни членки и еластичността на търсенето на цигари в България.
![Снимка 395114](https://webnews.bg/uploads/images/14/5114/395114/768x432.jpg?_=1544700673)
Източник: Eurostat
Прегледът на ценовата достъпност на цигарите в Европейския съюз показва, че достъпността е доста по-ниска в новите страни членки и конкретно в България въпреки по-ниските цени на цигарите.
Средната цена на цигарите в България е с 25-30% по-ниска от тази в новите страни членки и наполовина спрямо средните цени за ЕС (без Великобритания и Ирландия).
Въпреки това ценовата достъпност на цигарите в България е 1,6-1,7 пъти по-ниска спрямо средните нива за ЕС.
През 2018 г. с разполагаемия нетен дневен доход в България могат да се закупят 5,8 кутии цигари, докато в ЕС могат да се закупят 9,3 кутии цигари. Това са съответно 17,1% от дневния разполагаем доход в България и 10,8% от този в ЕС.
През последните 10 години в ЕС цената на цигарите става все по-недостъпна. Това се забелязва най-вече в новите страни членки, както и в южните държави - Португалия, Испания, Франция, Италия и Гърция.
![Снимка 395115](https://webnews.bg/uploads/images/15/5115/395115/768x432.jpg?_=1544700674)
Източник: Eurostat
След 2015 г. обаче тенденцията се обръща. В някои страни ценовата достъпност на цигарите се подобрява въпреки покачването на акцизите. Такъв е случаят и в България, където през последните 3-4 години се наблюдава ясна тенденция за подобряване на ценовата достъпност заради добрия икономически растеж.
По отношение на еластичността на търсенето се отчита сравнително висока ценова еластичност на потреблението на цигари в България. За периода 2007-2017 г. тя достига -0,95. Този резултат показва, че потребителите реагират осезаемо на промени в достъпността на цигарите. При загуба на достъпност те ограничават потреблението си, но и търсят по-евтини алтернативи, включително незаконни продукти.
Въпреки че през последните 10 години цените на цигарите се удвоиха, достъпността на цигарите намаля с едва 29%. В същия период потреблението на легални цигари спадна с 27,6%.
Проучване, проведено сред 5200 пушачи в България през март-април 2018 г., показва, че еластичността на търсенето постепенно се увеличава при различните стъпки на покачване на цените - от около -0,50 при увеличение с 4% или 10% до над -1,00 при увеличение с 20% и 40%. Това означава, че едно неголямо покачване на цените ще доведе до относително по-малко свиване на потреблението. По-рязък ценови скок обаче ще предизвика по-сериозна реакция сред потребителите.
![Снимка 395116](https://webnews.bg/uploads/images/16/5116/395116/768x432.jpg?_=1544700676)
Източник: Eurostat
Видима е разликата в еластичността между по-богати и по-бедни, както и между работещи и пенсионери.
Хората с по-високи доходи и работещите реагират по-слабо на хипотетични покачвания на цените спрямо тези с по-ниски доходи и пенсионерите. Това означава, че различията в социалния статус и дохода водят до различно поведение и следва да се взимат предвид при провеждането на акцизната политика.
Дискусията за евентуалните промени в европейската акцизна рамка е показателна за обществените нагласи за обвързване на целите на европейската политика с установяването на общи дефиниции, предпазването на общественото здраве и ограничаването на незаконната търговия.
Въпросите за достъпността на цените и еластичността на търсенето са определящи за поведението на пушачите, включително обръщането им към незаконни алтернативи. Общата дискусия към момента е насочена към запазване на основната рамка. Очаква се това да доведе до подобряване на ценовата достъпност и потискане на незаконния пазар.
Изводите за новите страни членки и конкретно за България сочат, че през последните 3-4 години ценовата достъпност на цигарите се възстановява въпреки покачването на акцизите. Това допринася за ограничаването на незаконния пазар и носи стабилни приходи в бюджета.
През 2018 г. облагането с акциз и ДДС на тютюневите изделия ще донесе близо 3 млрд. лв. на хазната.
През 2019 г. в България не се предвиждат промени в акцизната тежест. Това означава, че ценовата достъпност на цигарите ще се подобри допълнително предвид очаквания ръст на икономиката.
В средносрочен план дискусията за плавно покачване на акцизите върху цигарите най-вероятно ще продължи. Новите страни членки, включително и България, трябва да се придържат към политика, която залага на предвидимост и постепенност в акцизните промени, като отчита промяната в доходите на гражданите. Това означава да се предприема покачване на акцизите в добрите години, когато нарастващите доходи могат да притъпят негативните ефекти от евентуалната загуба на ценова достъпност.