Финансовият министър Асен Василев продължава да оригиналничи за милиарди левове, като по този начин създава сериозно напрежение в и без това неустойчивото партньорство между "продължаваме Промяната - Демократична България" и ГЕРБ - СДС". За пореден път той предизвика трусове на Парламентарно ниво. Този път повод за това бе поредния му опит да се отърве от подведомствената му дирекция, отговаряща за представителството на държавата по вътрешни и международни финансови спорове и да я прехвърли на Министерството на правосъдието, въпреки, че самото правно ведомство не е съгласно с това. За две години това е трети опит на финансовия министъра да извърши въпросната трансформация.
Първият се провали, защото стана ясно, е проблемно това да става с промяна на устройствения правилник на министерството, защото според чл. 31 ал.1 на Гражданско-процесуалния кодекс "Държавата се представлява от министъра на финансите, ако в закона не е предвидено друго". А когато става дума за финансови спорове с държавата от общ характер закона не предвижда друго. И е логично финансовият министър да представлява държавата в такива спорове, защото когато те бъдат загубени именно той вкарва в бюджета дължимите към спечелилата страна суми. А делата водени по тази линия са с огромен финансов интерес. Но за това по-късно.
За втори път правителството с премиер Кирил Петков и финансов министър Асен Василев се опитаха да прехвърлят съдебното представителство през 2022-а като променят въпросния член в ГПК. Но тогава в Народното събрание бе получена лавина от отрицателни за така промяна становища. И темата бе забравена. До сега. Със старта на сегашното правителство финансовият министър отново реши да се отърве от въпросната дирекция с промяна в правилника на Министерството на финансите. Въпросната реформа бе скрита в преходните и заключителни разпоредби на предложението за промяна в правилника за структурата на МФ, което още не е гласувано то Министерския съвет. Но този път правителствените партньори от ГЕРБ се постараха да отрежат в зародиш поредните реформаторски напъни на финансовия министър и внесоха в Народното събрание решение, с което въпросното прехвърляне на дирекцията се забранява.
Още на бюджетна комисия това решение нажежи страстите до бяло като Асен Василев заяви, че Народното събрание няма право да се меси във вътрешните работи на министерството му и ако тора решение бъде гласувано от Парламента то ще отиде в Конституционния съд. Василев заяви, че не вижда защо правното представителство на държавата да не отиде в Правосъдното министерство. Той бе категоричен, че не се чувства компетентен по такива въпроси и именно правния министър е професионалът, който трябва да се занимава с тях. "Тази дейност изисква юридически компетенции, за да се дават указания как да се защитава държавата. Аз не се чувствам подготвен и компетентен да се произнасям по такива въпроси. Сигурен съм, че и други министри на финансите не са се чувствали подготвени и компетентни", каза Василев.
Депутатът от ГЕРБ Дилян Добрев обаче остро възрази на Василев. Той заяви, че за своето съществуване въпросната дирекция няма загубено дело и няма никаква причина когато една структура работи добре тя да се преструктурира. Добрев заяви, че самият министър на правосъдието не иска въпросната дирекция и недвусмислено намекна за възможните причини финансовият министър да иска въпросната реформа. "Чуваме слухове, че вие искате да си назначите ваши адвокати и да сключвате споразумения с компаниите вместо да водите делата до край. Имаме например дело с ЧЕЗ където те съдят държавата за 1.1 млрд. евро. И ние чуваме, че вие искате да прехвърлите тази дирекция, която се занимава с арбитражите, в следствие на което адвокатите да бъдат сменени и да се сключи споразумение, с което да се платят на ЧЕЗ половин милиард евро", каза Добрев.
Асен Василев репликира, че ако е имал намерение да назначава адвокати които да губят дела, няма никакъв смисъл да иска дирекцията да бъде прехвърляна в друго министерство.
Всъщност за какво е целия този шум. Става дума за дирекция съдебна защита, която се занимава с вътрешните и външни арбитражни дела срещу държавата. Тя е в министерството на финансите от неговото създаване през 1878-а та чак досега. И през целия този период няма министър, който да си е помислил, камо ли да е предлагал тя да бъде преместена. С други думи всички са се чувствали достатъчно компетентни по темата. Асен Василев е първият, който се обявява за некомпетентен като финансов министър по нея.
За последните години въпросната дирекция се занимава с вътрешни и външни дела по претенции към държавата, чиято обща стойност към края на 2021-а е била 500 млн. лева и 1.2 млрд. евро. През 2022-а към тях се присъединява и претенцията за 1 млрд. евро на наследниците на бизнесмена Денис Ершов, който на времето владееше компанията "Петрол". И така излиза, че въпросната дирекция се занимава със защитата на финансови интереси на държавата за близо 5 млрд. лева.
Явното нежелание на министърът на правосъдието да вземе въпросната дирекция в подведомствената му структура е лесно обяснимо. Ако това стане вътрешните дела ще бъдат моментално загубени, заради риска министерството на правосъдието, което ще трябва да замести финансовото ведомство в ролята на ответник, да влияе на съда. Това е така, защото министъра на правосъдието има право да предлага назначаването, освобождаването, награждаването и наказването на съдии. По този начин се създава хипотезата при която министърът, който в случая ще се явява страна по тези дела, да влияе на съда, а това поставя безпристрастността на вземащите решение магистрати по съмнение.
Самата хипотеза за възможно влияние ще даде възможност всички ищци към държавата да поставят въпроса пред европейските съдилища. А те вече неколкократно и нееднозначно са се произнасяли по подобни казуси. И присъдите им са били в ущърб на държавите срещу които са се водели делата. С други думи самото прехвърляне на дирекцията в правното ведомство вече заплашва сериозно благоприятния за държавата изход по делата. А това от своя страна пък създава риск са сериозни финансови щети за бюджета.
Когато говорим за законосъобразността на подобно прехвърляне на въпросната дирекция да не забравяме, че представителството на държавата от министерството на финансите е уредено в законов акт - ГПК. Не ясно как в промяна на подзаконов акт - устройственият правилник на Министерството на финансите, може да се коригира императивно заложено законова норма. Подобно действие моментално ще бъде поставено на вниманието на Конституционния съд. И въобще не е ясно, дали аргумента на Василев, че ГПК се отнася само за дела на територията на България, ще бъде въобще взет под внимание.
Когато става дума за международните арбитражи, самата промяна в представителството ще отвори възможност за смяна на защитаващите ни адвокатски кантори. У точно по този повод са основните подозрения изказани от Дилян Добрев, които между другото бяха подкрепени и от народния представител от "Има такъв народ" Тошко Йорданов. Тук трябва да се каже, че по тези дела България е представлявана от много авторитетни тясно специализирани международни кантори, които успешно отстояват интересите на страната ни близо две десетилетия. Разбира се хонорарите им отговарят на огромния финансов интерес, с който са ангажирани. И точно тези хонорари най-вероятно са апетитна хапка за отделни амбициозни български кантори.
В сегашната ситуация тези хонорари се плащат срещу това, че или страната ни не плаща по предявените й искове милиарди, или плаща точно толкова, колкото в самото начало е решила, че длъжна и нито стотинка повече. Както бе с делото за атомния реактор за АЕЦ Белене срещу НЕК. Както зави и Добрев при смяна на канторите може да се окаже, че хонорарите отиват за извънсъдебни споразумения при които освен, че плаща на адвокатите държавата - разбирай данъкоплатците, ще плащат и на ищците. А тръгне ли се по тази наклонена плоскост на извънсъдебните споразумения, специално международните арбитражи имат навика да си формират трайното мнение, че въпросната държава не склонна да отстоява до край интересите си и в съответствие с това присъждат по съответния начин - полза на ищеца срещу въпросната държава. И тази тенденция трудно се пречупва.
Поради всички тези причини поредният реформаторски напор на Асен Василев изглежда като усилие да хвърли държавен интерес за близо 5 млрд. лева в небитието.
NaskoZashtoto
на 12.07.2023 в 10:01:36 #1Поздравления на автора. Рядко се случва да се коментира правна тема с разбиране.