Финансовото министерство може да се похвали, че за първите два месеца на годината консолидираният бюджет (КФП) е на излишък от 1 млрд. лева. И това, при положение че за същия период на миналата година консолидираният бюджет бе на дефицит от 190 млн. лева. Постигнатият резултат изглежда много добър и се формира от увеличаване, в сравнение със същия период на 2023-а, на приходите, помощите и даренията с 500 млн. лева до 9.9 млрд. лева и намаляване на разходите със 700 млн. лева до 8.9 млрд. лева. За момента липсват официални данни, от които да стане ясно на какво се дължат тези по-ниски разходи, но на базата на числата от януари може да се направи аргументирано предположение, че икономията е от текущите разходи и най-вече от тези за издръжка.

Въпросната картина изглежда доста розова, но е много вероятно само да изглежда такава. Ще припомним, че независимо от спазения ангажимент за дефицит от 3% от БВП за 2023-а правителството не успя да постигне заложените приходи от корпоративен данък, от данък върху доходите на физическите лица от трудови и граждански договори, от ДДС и от мита. Съвсем отделен е въпросът дали наистина окончателните данни за развитието на икономиката през 2023-а, които ще излязат през април 2024-а, ще потвърдят окончателно, че ангажиментът за 3% от БВП е изпълнен. Няма да е изненада, ако се окаже, че реално постигнатият БВП през 2023-а е с няколко милиарда лева по-нисък от очаквания и при подобно развитие отчетеният за 2023-а дефицит ще надхвърли границата от 3%. Но засега това са само спекулации.

За първи път от 3 години: Бюджетът за догодина бе приет навреме

За първи път от 3 години: Бюджетът за догодина бе приет навреме

Асен Василев не вижда основания за вето на Бюджет 2024

Важното в случая е, че, за да се отчете доколко успешно се изпълнява бюджетът на базата на месечните отчети, е добре да се гледа какво е изпълнението на данъчните и неданъчните приходи от една страна, и на разходите от друга, спрямо заложените в Закона за държавния бюджета и в Консолидираната фискална програма. Такъв анализ засега може да се направи само за януарските данни, от които се вижда, че приходите, помощите и даренията са изпълнени на 7.8%, а специално данъчните приходи на 7.6%, а всички разходи и трансфери на 7% от заложените в Закона за държавния бюджет. Съпоставка на това изпълнение със същия период на 2023-а трудно може да се направи, защото преди година страната нямаше редовен бюджет и работеше с този от предната година. Същото важи и за януари 2022-а. В такива условия приходите се отчитат като дял от постъпленията за същия период на предходната година, а не като дял от планираните, защото такъв план, поради липсата на актуален закон за бюджета, не съществува.

Съпоставката с януари 2021-а, когато действа редовно приет закон за бюджета, показва, че тогава изпълнението на приходите помощите е било 9.1% от заложените. Данъчните приходи са били изпълнени на 9%, а всички разходи и трансфери на 7.5%. Сравнението на това изпълнение с постигнатото сега не е в полза на настоящето финансово ведомство и дава основание да предположим, че или икономиката не върви като хората, или заложените приходи за 2024-а са надценени и в края на годината отново ще станем свидетели на неизпълнението им. Това не значи, че заложеният в закона дефицит, като абсолютна стойност, ще бъде надхвърлен. Особено ако в разходите за издръжка отново е заложен огромен буфер, както през 2023-а. Но дали ще бъде спазена границата той да е до 3% от БВП? Това вече въпрос. А спазването на тази граница е важно не само защото тя е един от критериите за влизане в Еврозоната, а защото нарушаването и може да ни стовари на главата европейска процедура по свръхдефицит.

Бюджет 2024 не застрашава фискалната стабилност на държавата, уверява Денков

Бюджет 2024 не застрашава фискалната стабилност на държавата, уверява Денков

Бюджет 2024 е бюджет за хората и силна икономика.