Не може да се правят "чисти" и "мръсни" болници. Това заяви пред БНР специалистът по медицинско право адвокат Мария Петрова по повод разпореждането на здравния министър от вчера.
Припомняме, до края на седмицата Областните щабове за борба с коронавируса трябва да определят за всяка област по една изцяло COVID болница и една, в която да се лекуват само пациенти без коронавирус. Петрова обясни, че принципно идеята е добра и това е световната практика. Щяло да има обаче законов проблем пред тези болници.
Според нея от епидемиологична гледна точка това е по-доброто решение "от хаотичното откриване на етажи и затваряне на коридори". Трудно обаче можело от днес за утре да бъде разкрито инфекциозно отделение на място, където го е нямало.
Позовайки се на Закона за лечебните заведения, специалистът посочи, че от юридическа гледна точка областните щабове са изправени пред затруднение, защото лечебните заведения са търговски дружества и никоя заповед на министъра не може да задължи управителите им в една от двете посоки - "чиста" от коронавирус болница или такава само за прием на такива пациенти.
Тя бе категорична, че това не може да стане със заповед на министъра, тъй като би противоречало на Закона за лечебните заведения.
По нейни думи командироването със заповед на здравния министър на лекари от една болница в друга също няма как да стане от правна гледна точка.
По отношение на предложения нов ред за карантиниране с обаждане по телефона, смс или по електронната поща Петрова отбеляза, че е "практически абсурдно или невъзможно" уведомяване на посочен от лицето телефонен номер и удостоверяване с подпис от служител.
Тя обясни, че Регионалните здравни инспекции не разполагат нито с финансов, нито с човешки ресурс да направят това.
По нейни думи персоналът на 28-те РЗИ-та в страната е крайно недостатъчен, за да обхване цялото население, което трябва да бъде поставено под карантина.
Според Петрова има противоречие с Административно-процесуалния кодекс и Закона за електронното управление. Подобно устно уведомяване като изменение в Закона за здравето по никакъв начин няма да гарантира, че издаденият индивидуален административен акт по този алтернативен способ за уведомяване на лицето, ще проработи, подчерта тя.
Тя посочи, че си има реквизити по закон, така че да се приеме, че някой е уведомен. По нейни думи е "безкрайно недоказуемо" дали един служител се е подписал. Според нея се създават възможности за съмнения и спекулация.
Не може определен дефицит на държавата - било персонално, било финансово, да бъде компенсиран с подобни недомислени законодателни промени, категорична бе Петрова.