Шофьорите на електрически превозни средства, които се надяват да заредят батериите си в една от 1600-те испански станции за зареждане на Repsol, може да бъдат разочаровани, тъй като почти половината от тях са неактивни, защото нямат връзка с електрическата мрежа, пише в своя анализ Ройтерс.

Такива проблеми са очевидни в целия Европейски съюз, където миналата седмица Европейската комисия обяви планове за надграждане на енергийните мрежи на блока. Те трябва да бъдат изпълнени след 18 месеца и включват справяне с недостига на електроенергия в станциите за зареждане на електрически автомобили.

Но въпреки декларациите на нейните лидери, бюрокрацията, която пречи на напредъка към по-екологичен транспорт в ЕС, се увеличава, казаха индустриални групи и енергийни компании пред Ройтерс, като разрешаването е една от основните пречки.

Необходимата документация за изграждане на център за зареждане на електромобили варира значително в отделните държави. Един източник от индустрията каза, че в Германия център е бил задържан с месеци заради правилата, защитаващи едно дърво, докато друг, разположен на натоварена магистрала, е трябвало да чака 10 месеца за оценка на шума, преди да получи одобрение.

"Въпреки че работата по инсталирането на бърза и ултра-бърза точка за зареждане изисква само две до три седмици работа, поради различните административни изисквания в Испания, пълният процес... може да продължи от една до две години", обясняват от компанията Repsol.

Индустриалната група ChargeUp Europe заяви, че въпреки че Комисията признава издаването на разрешителни за проблем, тя не е предложила никакви конкретни инструменти или действия. Конкретни насоки за държавите-членки за ускоряване на издаването на разрешителни се очакват едва в даден момент през следващите две години, показва графикът на плана.

Това забавя въвеждането на центрове за зареждане в 27-членния блок, поставяйки в опасност целите на ЕС за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите превозни средства, както и неговите по-широки климатични цели.

"Времето, необходимо за свързване на точките за зареждане на електромобили към мрежата, наистина може да се разглежда като пречка за ускоряване на навлизането на електромобилите и трябва да се преодолее", каза говорител на Комисията в отговор по имейл.

Процесът за създаване на бърза зарядна станция се е увеличил до средно две години от шест месеца през последните няколко години, казаха четири компании за зареждане на електромобили и представител на индустрията, докато фирмите преминават през безброй правила от национално до общинско ниво.

"Сблъскваме се с енергийния преход. Имаме толкова много неща, които работят срещу Европа, но можем да поправим това", каза Луси Матера, генерален секретар на ChargeUp Europe, пред Reuters.

Броят на електромобилите се очаква да расте по-бързо от общия брой обществени станции за зареждане, който според ChargeUp Europe ще нарасне девет пъти до 2030 г., а електромобилите - с десет.

Електрификацията на транспорта е един от ключовите стълбове в основата на целта на ЕС за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г. За да постигне това, той ще забрани продажбите на превозни средства на изкопаеми горива от 2035 г. и иска да развие мрежа от станции за зареждане на електромобили.

Байдън обяви амбициозна стратегия за изграждане на 500 000 зарядни станции за електрически автомобили

Байдън обяви амбициозна стратегия за изграждане на 500 000 зарядни станции за електрически автомобили

"Искаме да направим електрическите превозни средства достъпни за всички"

Тази амбиция създаде проблем за енергийните компании и регулаторите, неподготвени за скока на търсенето в ЕС, където досега само 5,4% от пътническите автомобили работят с алтернативни горива, включително електрически, от общо 286 милиона.

"Сега зависи от държавите-членки наистина да се активизират", каза Мигел Стилуел де Андраде, главен изпълнителен директор на португалската енергийна фирма EDP, добавяйки: "Има просто лавина от проекти".

Тази година ЕС прие закон за инсталиране на бързи зарядни устройства до 2030 г. на всеки 60 километра по определени пътни мрежи за леки автомобили и на всеки 100 километра за тежкотоварни превозни средства.

Но разработчиците на зарядни станции казват, че получаването на основни документи за потенциални центрове е голямо предизвикателство, което прави инвестициите трудни.

Това включва установяване дали една средна крайпътна спирка за почивка има единичен стълб или достатъчно кабели, които се свързват с по-широката мрежа. Хъбовете често изискват допълнителна електрическа подстанция, която преобразува мощността с високо напрежение в по-ниско.

След това процесът включва искания към електроразпределителните компании за инсталиране на повече капацитет.

"Понякога трябва да изпращаме документи по обикновена поща", каза Питър Бадик, съосновател на фирмата за зареждане на електромобили Greenway Network, която е поставила 1300 зарядни устройства за електромобили в Словакия, Хърватия и Полша.

"Дори когато кажат "да", не знаете кога ще са готови", каза Батик, добавяйки, че досега няма начин да се проследи колко бързо една енергийна компания изгражда капацитет.

Ръководители на индустрията казаха, че целите на ЕС са ниски и следователно е вероятно да бъдат изпълнени, но може да не отговорят на търсенето на нарастващия парк от електромобили и особено електрически камиони.

Има силен промишлен импулс за изграждане на центрове за електрически автомобили, но все още не и за камиони и автобуси за дълги разстояния. Те представляват повече от 25% от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт в ЕС, който като цяло е отговорен за една пета от емисиите на блока.

BP, която очаква да пусне повече от 100 000 станции за зареждане на автомобили и камиони в световен мащаб до 2030 г., каза, че само в Германия трябва да се справи с около 800 мрежови компании, за да създаде бързи центрове за автобуси и камиони.

"Много страни имат индивидуални изисквания, които могат значително да възпрепятстват напредъка", каза Стефан ван Добшуц, вицепрезидент на BP Pulse Europe, добавяйки, включително различни видове разрешителни, свързани с шума и археологията.

Всички нови сгради в Англия задължително ще имат зарядни станции за електромобили

Всички нови сгради в Англия задължително ще имат зарядни станции за електромобили

По силата на нов закон