Европейската комисия е изготвила проект за мащабно облекчаване на екологичните регулации за индустрията, включително отпадане на ключови задължения за докладване на замърсяване, отпадъци и използване на ресурси. Това съобщи "Ройтерс", позовавайки се на проектодокумент, който трябва да бъде публикуван в сряда.
Инициативата е част от т.нар. "омнибус пакет" на ЕС, насочен към намаляване на бюрокрацията и облекчаване на натиска върху бизнеса, който твърди, че строгите зелени правила отслабват конкурентоспособността му спрямо Китай и САЩ.
Предложението предвижда премахване на изискването всяко индустриално предприятие и животновъдна ферма да разполага със собствена система за екологично управление. Вместо това компаниите ще могат да поддържат един общ, опростен вариант за всички свои обекти, като отпада и задължението да се разкрива използването на опасни химикали.
Проектът премахва също задължението за т.нар. "трансформационни планове", които трябваше да приведат дейността на индустриалните съоръжения в съответствие с климатичните цели на ЕС. Животновъдните и рибните стопанства вече няма да докладват за използваните количества вода и енергия. В документа се предвижда и опростяване на екологичните оценки за индустриални и енергийни проекти с аргумента, че така екологичните цели ще бъдат постигнати по-ефективно, по-евтино и по-интелигентно.
Според вътрешната оценка на Комисията предложенията могат да намалят административните разходи с около 1 млрд. евро годишно. Брюксел вече си е поставил цел да намали отчетната тежест за компаниите с 25% до 2029 г., а през последната година ЕС вече отслаби или отложи няколко зелени политики - включително правилата срещу обезлесяването, части от законодателството за устойчивост и условията за зелени субсидии за фермерите. Предложените промени обаче предизвикват критики от екологични организации, както и от част от бизнеса и инвеститорите, които обвиняват ЕС, че постепенно обезсилва регулации, смятани за ключови за управлението на климатичните рискове и за привличане на инвестиции в зеления преход.
Европейската комисия отказа коментар с уточнението, че проектът може да претърпи промени до официалното му представяне. Всяка промяна в законодателството трябва да бъде одобрена от държавите членки и Европейския парламент. Междувременно част от правителствата настояват за допълнително отслабване на зелени политики, включително за ревизия на планираната забрана на продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г., което дава заявка за напрегнати преговори през следващите месеци.
USD
CHF
EUR
GBP