Страните от Европейския съюз дадоха окончателното си одобрение в понеделник на закон за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от камионите, който ще изисква повечето нови тежкотоварни превозни средства, продавани в ЕС от 2040 г., да бъдат без емисии, предава Ройтерс.
Законът ще наложи 90% намаление на емисиите на CO2 от новите тежкотоварни превозни средства до 2040 г. Това означава, че производителите ще трябва да продадат голям дял камиони, които са напълно без CO2 - включително електрически превозни средства и такива, работещи с водородно гориво, за да компенсират оставащите продажби на нови автомобили с емисии на CO2 през 2040 г.
Повечето камиони по европейските пътища в момента се движат с дизелово гориво, което произвежда емисии на парникови газове и замърсители на въздуха, свързани с рак на белия дроб и респираторни заболявания. Тежкотоварните превозни средства произвеждат една четвърт от емисиите от пътния транспорт в Европа.
Производителите на камиони също ще трябва да намалят емисиите на CO2 от своите автопаркове с 45% до 2030 г., заменяйки съществуваща цел от 30%, и с 65% до 2035 г.
От 2030 г. 90% от новите градски автобуси, продавани в ЕС, ще трябва да имат нулеви емисии, което ще се повиши до 100% през 2035 г.
Асоциацията на европейските производители на автомобили ACEA описа политиката на ЕС като най-амбициозната в света и каза, че целите ще бъдат постигнати само ако правителствата ги съпоставят с бързо въвеждане на 50 000 обществени зарядни точки за камиони до 2030 г.
Политиката на ЕС за въглеродните емисии от камионите вече получи одобрение от страните от ЕС и Европейския парламент, което означава, че може да се превърне в закон.
Това се случва въпреки неотдавнашните оплаквания от Германия и десноцентристки депутати от ЕС, които искаха политиката да позволи продажбата на повече камиони с двигатели с вътрешно горене след 2040 г., ако те работят с CO2 неутрални горива.
При гласуването в понеделник само Италия, Полша и Словакия се противопоставиха на политиката, докато Чешката република се въздържа, каза представител на ЕС пред Ройтерс.
За да спечелят подкрепата на Германия, страните от ЕС добавиха миналия месец преамбюл към закона, в който се казва, че Европейската комисия ще обмисли разработването на правила в бъдеще, за да брои камионите, работещи с CO2 неутрални горива, като спазващи изискванията.