Британското правителство изчислява, че ще похарчи най-малко 4,7 милиарда паунда (6 милиарда долара) за прилагане на граничните споразумения след Брекзит, след многократни забавяния при определянето на нови правила, предава Ройтерс.
Великобритания гласува да напусне Европейския съюз през 2016 г., но мащабът на задачата за адаптиране на веригите за доставки и издигане на митнически граници се оказа толкова голям, че едва тази година се определят нови правила.
Първата фаза на така наречения нов оперативен модел на Великобритания Border Target Operating Model, изискващ допълнително сертифициране, влезе в сила на 31 януари.
Втората фаза започна на 30 април, като въведе физически проверки на пристанищата. Трета фаза, изискваща декларации за безопасност и сигурност, е насрочена за 31 октомври.
Националната сметна служба (NAO) каза, че цифрата от 4,7 милиарда паунда е сумата, която правителството прогнозира, че ще похарчи за 13-те най-значими програми за управление на преминаването на стоки през границата след Brexit и подобряване на ефективността през целия живот на програмите.
Правителството забави въвеждането на пълен контрол пет пъти от края на преходния период за излизане от ЕС на 31 декември 2020 г.
Това предизвика несигурност за бизнеса, допълнителни разходи за правителството и пристанищата и увеличи риска за биосигурността за Обединеното кралство, каза NAO.
"Многократните забавяния при въвеждането на контрол върху вноса и трудностите при прогнозиране на изискванията доведоха до държавни разходи за инфраструктура и персонал, които в крайна сметка не бяха необходими", се казва в съобщението.
"Късните съобщения относно политиката и несигурността относно прилагането на контрола също намалиха способността на бизнеса и пристанищата да се подготвят за промените."
NAO отбеляза, че докато граничните процеси след излизане от ЕС са работили "сравнително гладко", бизнесите, търгуващи със стоки между Обединеното кралство и ЕС, са били изправени пред допълнителни разходи и административни тежести.