Московската фондова борса заработи отново и на руския фондов пазар настана истинско оживление, пише руската служба на Би Би Си.
Индексът на Московската борса се повиши с почти 9,5% до 11,20 ч. московско време (10:20 българско време). Това е първата търговия с руски акции от почти месец, когато Централната банка на Русия ги спря, след като акциите рязко поевтиняха на фона на войната с Украйна.
Сред лидерите в растежа са "ФосАгро", който поскъпна с 28%, както и "Новатек" и "Татнефт" - книжата им са нараснали съответно с 23% и почти 22%. Всички тези компании не попадат под санкциите на западните страни.
Има и аутсайдери, например "Аерофлот", който загуби част от самолетите си и изгуби възможността да лети до основните си дестинации - акциите му паднаха с повече от 10%.
На този фон рублата се засилва спрямо еврото и долара. Доларът струва малко повече от 96 рубли, докато еврото падна с 2,4 рубли до 105,6 рубли.
Инвестиционната компания BCS пише в своя "Телеграм" канал, че от самото отваряне на търговията се наблюдават големи оферти за покупка на ценни книжа, като търсенето на повечето от тях надвишава предлагането.
BCS предполага, че на пазара действа основен играч - и това е руското министерство на финансите. Министерството на финансите ще отпусне 1 трилион рубли от Фонда за национално благосъстояние за обратно изкупуване на руски акции. Ако анализаторите на BCS са прави и Министерството на финансите влезе на руския пазар с покупки, тогава можем да кажем, че държавата просто изкупува ценни книжа на руски компании, които са поевтинели. Това може да се нарече частична национализация. Правителството все още не е обявило планове за излизане от акциите на тези компании след стабилизиране на ситуацията.
Присъствието на държавата в руската икономика вече е много високо. А поради мерките за подкрепа може да стане още по-високо.
Фондът за национално благосъстояние се превърна в основния лост за спасяване на руската икономика - от него ще се вземат пари за подкрепа на бизнеса, изкупуване на акции на компанията. Правителството не се отказва от скъпи инфраструктурни проекти, обявени още преди войната.