Противоречивият план на германския канцлер Олаф Шолц да продаде на Китай части от контейнерния терминал на пристанището в Хамбург беше поставен под въпрос, след като органите за сигурност на страната обявиха съоръжението за "критична инфраструктура", пише европейската редакция на "Политико".

Преди държавното посещение в Пекин миналата година Шолц настояваше китайската държавна компания Cosco да получи разрешение да купи миноритарен дял в контейнерния терминал в пристанището на Хамбург, отхвърляйки опасенията и възраженията на няколко министри от собственото му правителство.

Въпреки това внезапното класифициране на терминала като "критична инфраструктура" от Федералната служба за информационна сигурност на Германия означава, че Берлин трябва да преразгледа сделката и може да се стигне до нейната забрана. Съвместно разследване на германските обществени радио- и телевизионни оператори WDR и NDR, както и всекидневника Süddeutsche Zeitung за първи път съобщават за новата оценка на сигурността.

"Тъй като предпоставките се промениха, ние... проучваме въздействието върху цялостната ситуация в нашата зона на отговорност", каза говорител на германското министерство на икономиката пред репортери на редовна пресконференция в сряда.

След Русия, китайското изкушение на Германия

След Русия, китайското изкушение на Германия

Германия действа с Китай така, както някога с Русия: поставя икономическите си печалби пред интересите на Европа и се придържа към това, което отдавна е магическа формула: "Това е просто бизнес"

Новата оценка на сигурността е важна, защото дори упорити защитници на пристанищната сделка, като кмета на Хамбург - социалдемократ и близък съюзник на Шолц, Петер Ченшер, многократно са твърдяли, че Китай няма и не трябва да получава достъп до критична инфраструктура. Логиката за насърчаване на китайските инвестиции е, че тези пристанища ще бъдат облагодетелствани от китайските спедитори, които развиват бизнеса си там.

Придобиването в контейнерния терминал е част от по-широка стратегическа инициатива на Пекин за придобиване на контрол върху инфраструктурата, която е от решаващо значение за обхващащата целия свят търговска инициатива "Един пояс, един път", мрежа от транспортни връзки, предназначени да свържат китайските заводи с богатите западни пазари.

Cosco вече притежава дялове в двете най-големи европейски пристанища в Ротердам и Антверпен, като същевременно контролира и пристанището на Пирея в Атина и стои зад схема за разширяване на железопътен терминал в Дуисбург, където се срещат реките Рур и Рейн, и който е фокусна точка за сухопътни товари, пристигащи от индустриалните центрове на Китай.

Потенциално по-строгият подход на Берлин към Пекин идва, докато Европа се бори да се справи с последствията от интервю, дадено от френския президент Еманюел Макрон за "Политико", в което Макрон каза, че ЕС не трябва да бъде "последовател на Америка" и да бъде "хванат" в напрежението между САЩ и Китай около Тайван.

Докато говорител на германското правителство отказа да коментира интервюто с Макрон, говорител на външното министерство отправи призив към Китай за деескалация на напрежението с Тайван и разкритикува последното военно учение на Пекин близо до самоуправляващия се остров.

"Очакваме всички страни в региона да допринесат за мира. Това се отнася в еднаква степен и за Китайската народна република", каза говорителят и добави: "И ни се струва, че действия като военни заплашителни жестове са в противоречие с тази цел и увеличават риска от непреднамерени военни сблъсъци."

Германия към Китай: Промяна на статуквото на Тайван - само с мир

Германия към Китай: Промяна на статуквото на Тайван - само с мир

За това настоя Шолц пред китайския премиер