Продажбите на оръжия процъфтяват от години, благодарение на многото конфликтни точки по целия свят. Но тази тенденция спря през 2022 г. — макар и само временно. Това показва последният доклад на Стокхолмския международен институт за изследване на мира (SIPRI), съобщава "Дойче Веле".
Според доклада на SIPRI през миналата година 100-те най-големи компании за производство на оръжия и военни услуги общо са генерирали близо 600 милиарда долара от продажбата на оръжия и военни услуги. Въпреки че това е огромна сума, приходите са се свили значително - с 3,5%, в сравнение с 2021 г.
За първи път от въвеждането на списъка на SIPRI на 100-те най-големи оръжейни компании през 2015 г. се отчита спад.
"Въпреки обема на новите поръчки, който достигна рекордни нива за много компании, приходите спаднаха, особено в САЩ", заяви Сяо Лян, един от авторите на доклада.
Спад на продажбите на оръжие в САЩ поради производствени проблеми
Много американски и европейски отбранителни компании не успяха да увеличат производствения си капацитет поради недостиг на работна ръка, нарастващи разходи, последиците от пандемията от коронавирус и прекъсвания на веригата за доставки, изострени от войната на Русия срещу Украйна.
Повечето от оръжията, доставени на Украйна, са от европейски и американски резерви, които не генерират големи приходи за индустрията. Друга причина е фокусът на най-големите оръжейни компании върху скъпоструващи системи, като самолети, кораби и ракети. Според Лян обаче военното оборудване, "което беше най-търсено поради войната в Украйна, не е непременно по-скъпо, а по-скоро бронирани превозни средства, боеприпаси и артилерия".
Приходите на 42-те американски отбранителни компании в списъка бележат значителен спад със 7,9%, понижавайки приходите си до 302 милиарда долара.
Скромен ръст на продажбите в Европа
Продажбите на оръжие на 26-те базирани в Европа компании в топ 100 са нараснали с 0,9% до 121 милиарда долара през 2022 г. Войната в Украйна създаде търсене на оборудване, "подходящо за война на изтощение, като боеприпаси и бронирани превозни средства", става ясно от проучването на SIPRI. Много европейски производители на тези стоки успяха да увеличат приходите си, като полската оръжейна компания PGZ, която е вдигнала приходите си с 14% и по този начин "се възползва от програмата за военна модернизация, която страната следва".
Приходите на четирите германски отбранителни компании в топ 100 за 2022 г. възлизат на 9,1 милиарда долара, което е увеличение от 1,1% спрямо 2021 г. Единствената германска компания със спад е ThyssenKrupp, чиито продажби са намалели с 16% до 1,9 милиарда долара. Причината е, че компанията е доставила по-малко кораби, отколкото през предходната година. Подредбата на германските компании в класацията е следната: Rheinmetall на 28-мо място, ThyssenKrupp на 62-ро, Hensoldt на 69-то и Diehl на 93-то място.
Руското оръжейно производство е мистерия
Поради липса на данни SIPRI не успя да оцени цялостно развитието на приходите на руските компании. Това е една от причините само две руски компании да бъдат включени в списъка: "Ростех" (10-то място) и Обединената корабостроителна корпорация (36-то). Общият им оборот спада с 12% до 20,8 млрд. долара. Липсата на прозрачност в Русия не е нещо ново, но производството в областта на отбраната в страната стана още по-непрозрачно от началото на войната в Украйна, се отбелязва в доклада на SIPRI.
"Руските компании са възпрепятствани от своето правителство да разкрият цялата информация, защото това може да постави под въпрос официалния наратив за руските военни усилия в Украйна", посочи Лян.
Междувременно компаниите в Азия, Океания и Близкия изток отбелязват значителен ръст.
"Компаниите там често трябва да се борят с много трудни условия за сигурност и се сблъскват с един вид постоянно състояние на война, като Израел или Южна Корея", отчете Лян. По тази причина тези компании имат "постоянен производствен капацитет" и могат бързо да увеличат производството при внезапно увеличение на търсенето".
Освен това някои компании в Китай, Индия и Турция са подкрепени от своите правителства с дългосрочни планове за модернизация.
"Много доставчици там идват от вътрешния пазар. По-голямата част от търсенето също е вътрешно, за да снабдят собствените си армии. Това помага на тези страни да смекчат въздействието на прекъсванията на глобалната верига на доставки", обясни Лян.
Продажбите в областта на отбраната на 22-те компании от Азия и Океания, включени в класацията, са нараснали с 3,1% до 134 милиарда долара. Така за втора поредна година приходите в Азия и Океания са по-високи от тези в Европа.
Осем китайски компании са включени в списъка, като три от тях попадат в челната десетка. Приходите от оръжия на всичките осем компании възлизат на 108 милиарда долара и представляват 18% от общите продажби на оръжие в световен мащаб. Това ги прави вторият по големина дял от общите продажби по държави след американските компании.
Турски производител на дронове с най-бърз растеж
През 2022 г. Близкият изток регистрира най-голямото процентно увеличение на продажбите от всички региони. Приходите на седемте базирани там компании се покачват до 17,9 милиарда долара, което е увеличение с 11%.
По данни на SIPRI компаниите от този регион печелят от своята специализация в по-малко технологично сложни продукти. Те са в състояние да "увеличат производството по-бързо в отговор на нарастващото търсене".
Това важи с особена сила за четирите турски компании, чиито общи приходи нарастват до 5,5 милиарда долара — с 22% повече спрямо 2021 г. SIPRI откроява турската компания Baykar с нейното производство на дронове, която за първи път попада в Топ 100 (76-то място), след като продажбите ѝ се увеличиха с 94% — най-бързият растеж сред компаниите в класацията.